Syarikat tersenarai di bursa Thai,  B.Grimm Power miliki 45% ekuiti di dalam reNIKOLA Holdings | DagangNews Skip to main content

Syarikat tersenarai di bursa Thai,  B.Grimm Power miliki 45% ekuiti di dalam reNIKOLA Holdings

B.Grimm Malaysia ialah anak syarikat milik penuh B.Grimm Power yang disenaraikan di Bursa Saham Thailand

KUALA LUMPUR 13 Jun – Syarikat tenaga boleh diperbaharui (RE), reNIKOLA Holdings Sdn. Bhd. secara rasminya memiliki pemegang saham besar baharu, B.Grimm Power Malaysia Sdn Bhd, anak syarikat milik 100% B.Grimm Power Public Company Limited, yang kini memegang 45% kepentingan dalam modal saham yang diperbesarkan reNIKOLA Holdings selaras dengan penyiapan langganan saham baharu oleh B.Grimm Malaysia.

 

Sebagai imbasan, B.Grimm Malaysia memeterai perjanjian langganan pada 10 November 2021 dengan pemegang saham reNIKOLA Holdings dan reNIKOLA Holdings untuk langganan saham biasa baharu yang mewakili 45% kepentingan dalam modal saham yang diperbesarkan reNIKOLA Holdings bernilai sehingga RM367 juta secara tunai, dengan langganan awal RM152.5 juta (Perjanjian Langganan).

 

Pengarah Urusan reNIKOLA Holdings, Boumhidi Adel berkata, dengan penyempurnaan Perjanjian Langganan, satu lagi teka-teki akan terjawab semasa pihaknya meneruskan usaha untuk menjadi kumpulan RE terkemuka di negara ini.

 

"Kemasukan B.Grimm Malaysia tiba pada masa yang sesuai. B.Grimm Power ialah sebuah syarikat multinasional yang dihormati dan ditubuhkan dalam ruang RE dan kami akan memanfaatkan pengetahuan teknikal yang mendalam dan pengalaman luas mereka dalam tenaga hijau.

 

"Menggabungkan kepakaran mereka dengan pengetahuan dan rangkaian tempatan kami, kami yakin boleh mempercepatkan rancangan pengembangan syarikat ini untuk menjadi pasukan RE yang disegani.

 

“Selain itu, suntikan tunai pertama sebanyak RM152.5 juta ke dalam dana syarikat memberi kami peluang besar, membolehkan kami mempercepatkan inisiatif syarikat,” tambah Adel dalam kenyataan di sini hari ini.


 

Boumhidi Adel
                   Boumhidi Adel

 


Presiden B.Grimm Power, Dato’ Dr. Harald Link berkata, pihaknya gembira menjadi pemegang saham strategik dalam reNIKOLA Holdings, dan pencapaian ini mencerminkan komitmen serius syarikat untuk mengembangkan kehadiran di Malaysia.

 

"Ini menandakan permulaan sahaja kerana kami mempunyai rancangan yang lebih besar dalam fikiran yang akan merangkumi penyertaan terus dalam projek boleh diperbaharui bersama-sama dengan reNIKOLA Holdings.

 

"Dengan kerajaan Malaysia menyasarkan untuk menjadi neutral karbon menjelang 2050, sememangnya terdapat permintaan yang besar untuk tenaga bersih dan boleh diperbaharui. Di sinilah kita boleh memainkan peranan penting dalam membantu kerajaan mencapai matlamat itu,” ujar beliau.

 

 

Dato’ Dr. Harald Link 
                 Dato’ Dr. Harald Link 

 


B.Grimm Malaysia ialah anak syarikat milik penuh B.Grimm Power yang disenaraikan di Bursa Saham Thailand dengan permodalan pasaran sebanyak THB90.6 bilion (kira-kira RM11.6 bilion).

 

B.Grimm Power mempunyai 737 MWp loji kuasa boleh diperbaharui dalam operasi, yang terdiri daripada projek solar di Thailand dan Vietnam, projek angin dan projek sisa kepada tenaga di Thailand dan projek kuasa hidro di Laos.

 

reNIKOLA Holdings pula memiliki aset tenaga solar di Arau, Perlis; Gebeng, Pahang; Pekan, Pahang; dan akan membangunkan loji solar berskala besar di Bukit Kayu Hitam, Kedah (menunggu pengeluaran lesen), kesemuanya berjumlah 418 MWp apabila siap. - DagangNews.com