Synergy House catat kerugian suku tahunan pertama disebabkan hutang lapuk, kos operasi lebih tinggi | DagangNews Skip to main content

Synergy House catat kerugian suku tahunan pertama disebabkan hutang lapuk, kos operasi lebih tinggi

Imej ihsan The Kapital
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 15 Ogos - Syarikat perabot, Synergy House Bhd merosot buat pertama kali sejak penyenaraiannya pada Jun tahun lepas disebabkan peruntukan hutang lapuk, kerugian pertukaran mata wang dan kos operasi yang lebih tinggi.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, kumpulan itu mencatatkan kerugian bersih RM4.77 juta bagi suku kedua berakhir 30 Jun 2024 (2QFY2024) daripada keuntungan bersih RM6.19 juta setahun sebelumnya.

 

Kumpulan itu berkata kerugian terutamanya selepas ia membuat peruntukan bagi hutang ragu berjumlah RM13.4 juta yang dimiliki oleh salah seorang pelanggannya, Hillsdale Furniture LLC.

 

Kumpulan itu juga mengalami kerugian peluang jualan selepas inventorinya terlibat dalam insiden kebakaran di gudang logistik pihak ketiganya, dan kerugian pertukaran asing.

 

Bagaimanapun, Synergy House berkata kumpulan itu telah mengambil tindakan yang perlu untuk mendapatkan semula hutang termasuk memulakan pengaturan kutipan hutang dan mendapatkan nasihat undang-undang.

 

 

synergy

 

 

“Rujukan dibuat kepada pengumuman kumpulan dengan Bursa Malaysia pada 18 Julai 2024, sebagai tindak balas kepada aktiviti pasaran luar biasa (UMA) yang dibangkitkan oleh Bursa, yang menyatakan aset Hillsdale telah diambil alih oleh Mellow River tetapi bukan liabiliti.

 

“Kumpulan itu telah mengambil tindakan yang perlu seperti menuntut insurans kredit perdagangan di mana jumlah tuntutan yang dijangkakan ialah RM3.15 juta berdasarkan had yang ada dan tertakluk kepada penilaian akhir oleh syarikat insurans,” kata syarikat itu.

 

“Memandangkan kumpulan dan syarikat insurans tidak dapat menjalin sebarang hubungan secara langsung dengan Hillsdale, kumpulan itu telah membuat peruntukan penuh untuk hutang ragu dan merekodkan penghutang insurans kredit perdagangan, berjumlah impak bersih RM10.25 juta,” tambahnya.

 

Pada bulan Julai, Synergy House menerima pertanyaan UMA daripada bursa tempatan selepas sahamnya mengalami aktiviti jualan besar-besaran jatuh sebanyak 36 sen atau 26% kepada RM1.02 setiap satu, terendah sejak 12 April 2024. Penurunan mendadak bahagiannya harga juga telah mencetuskan penggantungan dalam jualan pendek intraday untuk kaunter.

 

Dari segi pendapatan, Synergy House mencatatkan lonjakan 32.1% kepada RM77.35 juta pada 2QFY2024 daripada RM58.57 juta sebelumnya, hasil lebih tinggi daripada segmen pasaran perniagaan ke perniagaan dari AS dan UK, serta segmen perniagaan kepada pengguna (B2C).

 

Secara kumulatif, bagi separuh pertama berakhir 30 Jun 2024 (1HFY2024), keuntungan bersih kumpulan merosot sebanyak 51.79% kepada RM4.25 juta berbanding RM8.81 juta pada 1HFY2023, manakala hasil melonjak 46.19% kepada RM161.03 juta daripada RM161.03 juta .15 juta.

 

Walaupun mencatatkan kerugian bersih pada suku di bawah semakan, Synergy House percaya bahawa ini tidak akan menghalang pertumbuhan dan potensi hasil kumpulan pada masa hadapan.

 

“Kumpulan itu berpendapat bahawa strategi semasa yang dilaksanakan akan menyumbang secara positif kepada pertumbuhan jangka panjang dan pengembangan segmen B2Cnya.

 

"Kumpulan itu berada pada kedudukan yang baik dalam segmen jualan B2C, setelah mewujudkan kehadiran yang kukuh pada platform e-dagang pihak ketiga di AS, UK, Kanada dan Jerman," katanya.

 

Selain itu, syarikat itu juga telah meluaskan jangkauannya ke pasaran baharu seperti Perancis.

 

Saham Synergy ditutup tidak berubah pada RM1.08 pada hari Rabu, memberikan kumpulan itu permodalan pasaran RM540 juta. Pada asas tahun sehingga kini, harga sahamnya telah meningkat 50%. - DagangNews.com