Systech ambil alih semua saham dalam Wilstech bernilai RM75 juta | DagangNews Skip to main content

Systech ambil alih semua saham dalam Wilstech bernilai RM75 juta

KUALA LUMPUR 17 Jan - Syarikat keselamatan siber dan rumusan e-perniagaan, Systech Bhd merancang untuk memacu syarikat itu ke hadapan dengan rancangan untuk mengambil alih Wilstech Sdn Bhd bernilai RM75 juta.

 

Ia juga merancang untuk menjana wang tunai RM51.84 juta dengan menerbitkan saham baharu dalam syarikat itu dan melaksanakan terbitan bonus sehingga 160,656,399 waran baharu berdasarkan satu waran bagi setiap empat saham Systech sedia ada pada tarikh yang ditentukan kemudian oleh lembaga pengarah sebagai ganjaran kepada pemegang saham sedia ada.

 

Systech telah memeterai perjanjian penjualan saham bersyarat dengan Low Min Yew, Sea Capital LP dan Maybank Trustees Bhd untuk memperoleh semua 552,255 saham biasa dalam Wilstech Sdn Bhd melalui gabungan wang tunai RM20 juta dan 152.78 juta saham.

 

Pengambilalihan syarikat rumusan teknologi maklumat perniagaan-ke-perniagaan, Wilstech, datang dengan jaminan keuntungan tidak kurang daripada RM5 juta bagi tahun kewangan berikutnya, dari 1 April 2024 hingga 31 Mac 2025.

 

Untuk mengurangkan risiko Systech, syarikat itu akan mengekalkan RM30 juta sebagai jaminan bagi prestasi jaminan keuntungan.

 

Wilstech merupakan syarikat Status Malaysia Digital dan rakan kongsi pendigitalan sah di bawah inisiatif Geran Digital PMKS Madani — inisiatif kerajaan untuk membantu perusahaan mikro, kecil dan sederhana menambah baik penggunaan pendigitalan dalam perniagaan harian mereka.

 

Di samping itu, Low Min Yew akan terus menerajui dan mengembangkan operasi syarikat apabila cadangan pengambilalihan selesai.

 

Pengambilalihan itu tertakluk kepada kelulusan pemegang saham Wilstech dan Bursa Securities dan dijangka selesai pada suku pertama 2024.

 

Sekuriti Melaka telah dilantik sebagai penasihat utama bagi cadangan tersebut.  - DagangNews.com