TA Research semak turun penarafan MMHE kepada 'pegang' berbanding 'beli' dengan TP 53 sen sesaham | DagangNews Skip to main content

TA Research semak turun penarafan MMHE kepada 'pegang' berbanding 'beli' dengan TP 53 sen sesaham

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 9 Nov - TA Research menyemak penarafan Malaysia Marine and Heavy Engineering Holdings Berhad (MMHE) kepada 'pegang' daripada 'beli' dengan harga sasaran lebih rendah sebanyak 53 sen sesaham.

 

Firma penyelidikan itu juga menyemak turun unjuran pendapatan kumpulan itu bagi FY23/FY24/FY25 sebanyak RM398.9 juta/ RM34.3 juta/RM41.8 juta kesan daripada kos yang lebih tinggi bagi projek yang sedang berjalan selain mengambil kira bahagian pemulihan yang lebih rendah daripada peruntukan kos.
 

 

Kumpulan itu mencatatkan kerugian bersih teras terkumpul sembilan bulan sebanyak RM473.6 juta, tetapi firma penyelidikan itu sebelum ini meramalkan kerugian teras sebanyak RM82.4 juta, manakala ramalan konsensus ialah keuntungan teras sebanyak RM34.7 juta.

 

"Kehilangan pendapatan itu sebahagian besarnya disebabkan oleh peruntukan kos lanjut untuk projek kejuruteraan berat yang sedang berjalan.

 

"Pihak pengurusan sebelum ini memberi panduan dalam taklimat penganalisis lepas bahawa tiada peruntukan kos lanjut dijangkakan. Oleh itu, peruntukan kos pada suku semasa datang dalam keadaan tidak dijangka," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

BACA JUGA: MMHE catat kerugian bersih RM105.2 juta pada 3QFY23

 

Firma penyelidikan itu berkata, walaupun peruntukan kos pada 2QFY23 adalah kira-kira RM400 juta, kumpulan itu sedang berusaha ke arah pemulihan penuh kos, dan berharap dapat menerima sebarang pemulihan menjelang akhir tahun.

 

Katanya, kumpulan itu menjangkakan permintaan penghantaran tenaga meningkat, terutamanya di negara Asia Barat dan Eropah pada musim sejuk akan datang, justeru aktiviti dok kering yang lebih perlahan pada suku akan datang. 

 

Buku pesanan terkini kumpulan itu pada akhir September sebanyak RM5.7 bilion akan memberikan keterlihatan pendapatan sehingga FY25 manakala buku tender berjumlah antara RM2 bilion hingga RM3 bilion.

 

"Kumpulan itu sedang mengintai peluang mendapatkan kontrak tenaga boleh diperbaharui (RE) dan sektor penyahkarbonan bagi mengekalkan dan mengembangkan buku pesanannya,” katanya. - DagangNews.com