TA Securities kekal optimis terhadap prospek TRC Synergy sementara menunggu keputusan tender MRT3 bernilai RM3.1 bilion | DagangNews Skip to main content

TA Securities kekal optimis terhadap prospek TRC Synergy sementara menunggu keputusan tender MRT3 bernilai RM3.1 bilion

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 8 Nov - TA Securities Bhd kekal berhati-hati optimistik terhadap prospek TRC Synergy Berhad memandangkan kumpulan itu masih menunggu keputusan tender berhubung projek MRT3 bernilai RM3.1 bilion.

 

Firma penyelidikan itu berkata kumpulan tersebut kini disokong oleh buku pesanan pembinaan tertunggak sekitar RM400 juta, diterjemahkan kepada kira-kira 0.7 kali pendapatan pembinaan tahun kewangan 2022 (FY22).

 

Jelasnya, penyusutan buku pesanan tertunggak terutamanya disebabkan oleh kekurangan kemenangan kontrak besar baharu sejak dua tahun lalu kerana kumpulan itu tidak membida secara agresif.

 

“Berikutan harga bahan binaan kini lebih terurus, bersama-sama dengan isu kekurangan buruh yang mudah, kumpulan itu menjadi lebih agresif dalam tawaran kerja. Pada masa ini, kumpulan itu masih mengintai peluang untuk memperoleh kontrak bernilai RM3.1 bilion daripada projek MRT3,” katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

TA Securities berkata pada masa ini, buku tender TRC Synergy berjumlah kira-kira RM5 bilion, terutamanya terdiri daripada pakej kerja 1(CMC301) daripada projek MRT3 dan dua pakej kerja daripada projek Sistem Pengangkutan Bandar Kuching (KUTS) di Sarawak.

 

Bagi pakej kerja CMC301 dengan anggaran nilai kontrak sekitar RM3.1 bilion, firma itu percaya pemberian kerja sebenar mungkin seawal bulan depan, memandangkan tempoh sah tender projek MRT3 ditetapkan untuk tamat tempoh pada akhir Disember 2023.

 

Manakala pengurusan kumpulan itu menganggarkan dua pakej kerja KUTS sekitar RM1.2 bilion dan hasil tender dijangka pada suku pertama tahun depan.

 

Sementara itu, TA Securities TRC Synergy boleh menjadi antara penerima manfaat utama daripada projek LRT3 dan LRT Pulau Pinang jika kerajaan memutuskan untuk melanjutkannya, memandangkan rekod prestasi kumpulan  yang meluas dalam projek MRT1, MRT2 dan LRT3.

 

Di samping itu, susulan penyiapan satu pakej (WPC-05) projek Lebuhraya Pan Borneo di negeri itu baru-baru ini, kumpulan terbabit berhasrat untuk memberi lebih tumpuan kepada Sarawak, seiring ledakan infrastruktur tempatan.

 

TA Securities juga berkata TRC Synergy akan meneruskan fasa dua Projek Ara Sentral dengan anggaran nilai pembangunan kasar (GDV) sebanyak RM500 juta, yang merupakan projek utama bahagian hartanah kumpulan dan disasarkan pelancarannya pada suku pertama 2025.

 

Bagaimanapun, perniagaan kumpulan di Australia kekal hambar, di mana perniagaan hartanah terkesan oleh persekitaran kadar faedah yang semakin meningkat, sementara perniagaan hotel belum melihat peningkatan kukuh, dengan kadar penghunian masih di bawah 50%.

 

“Kami percaya kunci kira-kira yang teguh dengan tunai bersih yang kukuh sebanyak RM320.0juta akan membantu kumpulan itu mengatasi semua masalah jangka pendek,” tambahnya.

 

Oleh itu, firma itu mengekalkan unjuran pendapatan FY23-25 dan saranan ‘beli’ dengan harga sasaran (TP) kekal pada 43 sen sesaham.  - DagangNews.com