TA Securities nilai saham MKHOP bakal disenarai di Papan Utama Bursa Malaysia pada 62 sen | DagangNews Skip to main content

TA Securities nilai saham MKHOP bakal disenarai di Papan Utama Bursa Malaysia pada 62 sen

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 15 April - TA Securities menilai MKH Oil Palm (Kalimantan Timur) Bhd atau MKHOP yang bakal disenaraikan di Papan Utama Bursa Malaysia pada 62 sen.

 

Penilaian tersebut adalah berdasarkan nisbah harga-pendapatan (PER) CY2024 sebanyak 16x, iaitu 2x gandaan lebih rendah daripada sasaran sektor PER sebanyak 18x, selepas mengambil kira permodalan pasaran MKHOP yang lebih kecil.

 

Dalam nota pada hari Isnin, firma penyelidikan itu, yang belum meletakkan sebarang penarafan pada saham itu, berkata MKHOP terlalu bergantung kepada pelanggan utama tertentu, yang menyumbang 88.2% daripada jumlah hasilnya untuk FY2020, 95.9% untuk FY2021 dan 99.9% untuk FY2022.

 

BACA LAGI: MKH Oil Palm sasar jana RM136.4 juta daripada IPO di Pasaran Utama Bursa Malaysia

 

Pada FY2023, kumpulan itu hanya berurus niaga dengan empat pelanggan, dan jualan kepada pelanggan tersebut merangkumi 100% daripada jumlah hasilnya.

 

"Oleh itu, perniagaan kumpulan akan terjejas jika terdapat pengurangan ketara dalam pembelian daripada pelanggan utama ini," katanya.

 

TA Securities berkata perniagaan huluan sangat sensitif terhadap keadaan cuaca, kerana ia merupakan salah satu faktor yang mempengaruhi pengeluaran tandan buah segar (FFB) dalam jangka masa terdekat dan panjang.

 

Rumah penyelidikan itu menegaskan bahawa musim kemarau akan mengurangkan hasil BTS manakala keadaan yang sangat lembap akan menjejaskan penggunaan baja, sekali gus menurunkan kualiti buah dan memberi kesan kepada kadar perahan minyak.

 

“Pendapatan MKHOP sangat sensitif terhadap turun naik harga MSM dan BTS.

 

“Harga MSM tertekan yang berterusan akan memberi kesan buruk kepada keuntungan.

 

“Perhatikan bahawa MSM berkait rapat dengan harga kacang soya dan minyak mentah. Ini secara tidak langsung akan mendedahkan MSM kepada faktor lain seperti cuaca ekstrem di AS, Brazil, dan Argentina serta ketegangan geopolitik dan keputusan OPEC mengenai pengeluaran minyak mentah," katanya.

 

TA Securities berkata ia menjangka kumpulan itu mencatat pertumbuhan keuntungan bersih sebanyak 29.8% kepada RM39.5 juta untuk FY2024 dan 1.9% kepada RM40.2 juta untuk FY2025.

 

"Pendapatan yang lebih tinggi akan didorong oleh harga MSM yang lebih tinggi, pengeluaran BTS dan kos pengeluaran yang lebih rendah," katanya.

 - DagangNews.com