Tahun ketiga berturut-turut hasil sawit tidak dituai akibat kekurangan pekerja | DagangNews Skip to main content

Tahun ketiga berturut-turut hasil sawit tidak dituai akibat kekurangan pekerja

KUALA LUMPUR 8 Sept - Penanam kelapa sawit Malaysia membiarkan ribuan tan buah-buahan reput untuk tahun ketiga berturut-turut berikutan kekurangan pekerja menyebabkan syarikat tidak dapat meningkatkan penuaian mereka pada musim puncak pengeluaran.

 

Pengeluaran minyak sawit di Malaysia, pengeluar kedua terbesar dunia, diramal merosot, atau paling baik kekal tidak berubah, daripada 18.1 juta tan tahun lepas, menurut penanam dan penganalisis.

 

Ladang-ladang di seluruh negara Asia Tenggara menghadapi krisis buruh terburuk mereka sejak industri itu bermula pada 1917, dengan ketibaan pekerja asing yang merupakan teras tenaga buruh industri pada "kepantasan siput", kata Ketua Eksekutif Persatuan Minyak Sawit Malaysia (MPOA) Joseph Tek kepada Reuters, walaupun sekatan pengambilan pekerja berkaitan coronavirus telah ditarik balik.

 

Kekurangan penuai mahir bermakna syarikat tidak dapat memanfaatkan sepenuhnya musim penuaian puncak yang berlangsung dari Ogos hingga November, meninggalkan rangsangan pertumbuhan selepas musim hujan baru-baru ini.

 

"Industri perladangan tidak lagi berada di titik pecah, ia telah ditolak melampaui titik pecah," kata Tek.

 

 

MPOA

 

 

Kekurangan pengeluaran di Malaysia akan menyokong harga untuk penanda aras niaga hadapan minyak sawit mentah, minyak sayuran paling banyak diniagakan di dunia, yang telah kehilangan separuh nilainya selepas mencapai rekod tertinggi pada Mac.

 

Sekatan perjalanan pada 2020 untuk memerangi pandemik COVID-19 menyebabkan industri minyak sawit Malaysia kekurangan 120,000 pekerja asing yang diperlukan untuk menyelenggara pokok dan menuai tandan buah.

 

Selepas itu, hasil kelapa sawit menjunam hampir ke paras terendah 40 tahun pada tahun pemasaran 2020/21, menambah kepada kekurangan minyak makan global yang lebih luas yang dicetuskan oleh perang Rusia-Ukraine.

 

Peperangan tersebut mendorong harga minyak sawit ke paras tertinggi pada Mac, menaikkan harga bahan makanan, detergen dan produk berasaskan minyak sawit lain.

 

Namun sejak itu, harga minyak sawit telah merosot lebih rendah berikutan penyambungan semula eksport dari saingan Indonesia, pengeluar minyak sawit terbesar dunia, dan lantunan semula dalam pengeluaran biji minyak dunia, dengan anggaran pengeluaran kacang soya yang tinggi sepanjang masa di Amerika Syarikat dan Brazil.

 

Minyak kacang soya Chicago telah jatuh 25% sejak mencapai kemuncaknya sepanjang masa pada bulan April.

 

Industri sawit Malaysia menjangkakan masalah buruhnya akan berkurangan selepas kerajaan menarik balik pembekuan pengambilan pekerja asing akibat COVID-19 pada Februari, dengan MPOA menjangkakan kemasukan 52,000 pekerja asing.

 

Walau bagaimanapun, hanya beberapa ratus pekerja telah tiba, sebahagian besarnya disebabkan oleh kelulusan kerajaan yang perlahan dan kebimbangan terhadap perlindungan pekerja.

 

MPOA menganggarkan hanya 12% daripada kelulusan untuk pekerja asing yang diberikan kepada syarikat di semua sektor industri di Malaysia telah berjaya diterjemahkan di lapangan. Migran, terutamanya dari Indonesia dan Bangladesh, membentuk kira-kira 80% daripada tenaga kerja di estet Malaysia.

 

 

palm oil

 

 

Kementerian Sumber Manusia Malaysia, yang bertanggungjawab meluluskan pengambilan pekerja asing, tidak segera menjawab pertanyaan Reuters untuk mendapatkan ulasan mengenai masalah buruh. Mesej yang dihantar kepada Menteri Sumber Manusia Datuk Seri Saravanan Murugan juga tidak dijawab.

 

FGV Holdings Bhd, firma pengeluar minyak sawit mentah terbesar dunia, berkata ia telah menerima 647 pekerja asing tahun ini dan ia hanya mengisi 62% daripada tenaga kerja yang diperlukan.

 

Firma itu optimis akan menerima 7,000 pekerja menjelang akhir tahun ini, kata FGV dalam pemfailan bursa saham pada 30 Ogos. Bagaimanapun, mana-mana pekerja yang masuk akan terlepas musim tanaman tinggi yang penting.

 

Memandangkan masa penuaian di sesetengah ladang menjangkau sehingga 90 hari daripada 10 hingga 15 hari biasa, pengeluar kehilangan sehingga satu perempat daripada tanaman mereka, kata MPOA.

 

Ia menganggarkan kerugian peluang daripada tanaman dan produk sawit yang tidak direalisasikan boleh melebihi RM20 bilion menjelang akhir tahun. - DagangNews.com