Telekom Malaysia bekerjasama dengan Singtel bangunkan pusat data di Iskandar Puteri, Johor | DagangNews Skip to main content

Telekom Malaysia bekerjasama dengan Singtel bangunkan pusat data di Iskandar Puteri, Johor

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 19 Jun - Telekom Malaysia Bhd (TM) menjalin kerjasama dengan Singapore Telecommunications Ltd (Singtel) untuk mewujudkan kemudahan pusat data medan hijau di Iskandar Puteri, Johor.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, TM berkata ia melalui unit milik penuhnya TM DC Educity Sdn Bhd memeterai perjanjian usaha sama dengan Nxera untuk menubuhkan entiti usaha sama (JV) dinamakan ST Dynamo DC.

 

ST Dynamo katanya, sedang memperoleh tanah pegangan bebas seluas 168,959 meter persegi daripada River Retreat Sdn Bhd berharga RM178.23 juta.

 

 

River Retreat, yang terlibat dalam pelaburan hartanah dan pembangunan hartanah, dimiliki sepenuhnya oleh Iskandar Coast Sdn Bhd yang merupakan anak syarikat milik 80% Iskandar Investment Bhd (IIB).

 

Khazanah Nasional Bhd ialah pemegang saham terbesar dalam kedua-dua IIB dengan 60% kepentingan dan TM dengan 19.65% kepentingan.

 

 

khazanah

 

 

TM berkata TM DC Educity akan memegang 51% kepentingan dalam ST Dynamo dengan Nxera mengawal 49% kepentingan yang lain.

 

Kedua-dua syarikat itu akan menyumbang secara berkadar kepada jumlah pembiayaan ekuiti komited untuk entiti JV, dianggarkan RM1.15 bilion, dengan TM DC Educity menyuntik RM588 juta.

 

“Memulakan cadangan JV meningkatkan strategi pusat data jangka panjang TM, mengukuhkan kedudukan TM sebagai salah satu peneraju pasaran dalam landskap pusat data Malaysia dan sejajar dengan aspirasi TM untuk Perintis, Menang dan Menghidupkan Semula 2030 untuk menjadi kuasa digital menjelang 2030 .

 

Ia menambah bahawa pusat data itu akan meletakkan asas yang kukuh bagi TM untuk menangkap permintaan dan peluang yang semakin meningkat daripada generasi akan datang bagi penyedia aplikasi kecerdasan buatan (AI), penskala besar, penyedia perkhidmatan atasan, multinasional dan perusahaan.

 

"Pihak-pihak JV mungkin memutuskan untuk meningkatkan secara progresif pusat data yang dicadangkan dalam beberapa fasa untuk mencapai kapasiti sasaran sehingga 200MW (megawatt) dalam jangka panjang," tambah kumpulan itu.

 

Pengambilan tanah

TM berkata, harga pembelian RM178.23 juta untuk tanah daripada River Retreat mencerminkan perjanjian pembeli-pembeli, rela-penjual, dengan mengambil kira nilai pasaran tanah itu sebanyak RM229.15 juta seperti yang dinilai oleh penilai Rahim & Co International Sdn Bhd berdasarkan potensi penggunaan sebagai pusat data.

 

“Untuk tujuan makluman sahaja, penilai telah menentukan nilaian tanah secara sedia ada untuk kegunaan komersial bercampur ialah RM136.4 juta. Tanah tersebut terletak di Jalan Kampung Lalang dan di selatan Taman Eko Botani, EduCity, Iskandar Puteri, Johor,” ujarnya.

 

 

medini

 

 

Pertimbangan pembelian perlu dipenuhi sepenuhnya oleh syarikat JV menggunakan dana dalaman atau pembiayaan luaran, jika diperlukan, termasuk daripada jumlah pembiayaan ekuiti komited yang akan disuntik ke dalam syarikat JV.

 

JV dan pengambilan tanah, yang dijadual siap pada separuh pertama 2025, adalah bergantung kepada kelulusan daripada pemegang saham tidak berkepentingan TM, kerajaan negeri Johor, Bahagian Pembangunan Ekuiti Kementerian Ekonomi.

 

Saham TM ditutup 29 sen atau 4.45% lebih tinggi kepada RM6.81 pada Selasa, memberikan kumpulan itu permodalan pasaran RM26.13 bilion. Setakat ini, kaunter telah meningkat lebih 21%. - DagangNews.com