Ancom Nylex peroleh 70 peratus saham Colorex berharga RM14 juta, usaha mengembangkan portfolio kimia | DagangNews Skip to main content

Ancom Nylex peroleh 70 peratus saham Colorex berharga RM14 juta, usaha mengembangkan portfolio kimia

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 20 Sept — Kumpulan kimia bersepadu Ancom Nylex Berhad, melalui anak syarikat milik penuhnya Nylex Holdings Sdn Bhd, telah memperoleh 70 peratus kepentingan ekuiti dalam Colorex Sdn Bhd dengan jumlah pertimbangan tunai RM14 juta.

 

Kumpulan itu memeterai Perjanjian Jualan Saham (SSA) dengan pemegang kepentingan Colorex, Loke Yeak Thong dan Lim Tiak Cheong.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, Ancom Nylex mengumumkan anak syarikat milik penuhnya, Nylex Holdings Sdn Bhd, menandatangani perjanjian penjualan saham dengan pemegang saham dan pengarah Colorex, Loke Teak Thong dan Lim Tiak Cheong, untuk memperoleh 1.4 juta saham dalam syarikat.

 

“Pemerolehan Colorex sesuai dengan strategi syarikat kerana kami mempunyai beberapa persamaan dalam asas pelanggan, ia boleh melengkapkan teras perniagaan kimia terpelbagai kami dan berpotensi boleh berkembang dengan memanfaatkan rangkaian pelanggan kami yang kukuh di Malaysia dan serantau,” kata Ketua Eksekutif Nylex Holdings, Robin Ling.

 

Loke berkata rundingan mengambil masa selama enam bulan untuk dimuktamadkan, sambil menambah bahawa beberapa kompromi kecil diperlukan untuk keuntungan yang lebih besar.

 

Ling juga menyatakan keyakinan bahawa Colorex akan melihat pertumbuhan selepas pengambilalihan, menekankan bahawa pengambilalihan sebelumnya oleh Nylex telah meningkat tiga kali ganda dalam keuntungan.

 

Pada 2023, Colorex melaporkan keuntungan selepas cukai sebanyak RM1.8 juta dan dijangka mencapai RM2.5 juta dalam PAT setiap tahun untuk dua tahun akan datang.

 

Perkongsian itu akan membolehkan perkongsian bakat, sumber kewangan dan infrastruktur. Ancom Nylex ialah kumpulan terpelbagai yang mempunyai minat dalam bahan kimia pertanian, kimia industri dan logistik kimia, antara bidang lain. - DagangNews.com