Bakal disenarai di Pasaran Utama, Azam Jaya meterai perjanjian taja jamin IPO dengan Inter-Pacific | DagangNews Skip to main content

Bakal disenarai di Pasaran Utama, Azam Jaya meterai perjanjian taja jamin IPO dengan Inter-Pacific

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 1 Okt - Syarikat pembinaan infrastruktur jalan raya utama yang berpangkalan di Sabah, Azam Jaya Bhd memeterai perjanjian taja jamin dengan Inter-Pacific Securities Sdn Bhd sempena tawaran awam permulaan (IPO) di Pasaran Utama Bursa Malaysia.

 

Kumpulan itu memiliki pengalaman lebih 30 tahun dan berjaya menyiapkan lebih daripada 50 projek, termasuk lebuh raya, jambatan dan terowong.

 

Pada masa ini, kumpulan itu mempunyai sembilan projek pembinaan yang sedang dijalankan, semuanya dianugerahkan oleh Kementerian Kerja Raya dan Jabatan Kerja Raya Sabah. 

 

Projek-projek itu termasuk Lebuhraya Pan Borneo, menaik taraf jalan raya di Kota Kinabalu, dan pelbagai projek jalan luar bandar.

 

Sehingga 31 Ogos 2024, projek pembinaan yang sedang berjalan ini mempunyai nilai kontrak yang belum dibilkan (buku pesanan) kira-kira RM1.45 bilion.

 

IPO Azam Jaya termasuk penerbitan awam 78.8 juta saham baharu, membentuk 15.8% daripada jumlah modal sahamnya, dan penjualan 50 juta saham sedia ada, mewakili 10% daripada modal sahamnya.

 

Sebanyak 25 juta saham baharu akan tersedia kepada orang ramai Malaysia melalui undian. Selain itu, 10 juta saham akan diperuntukkan kepada pengarah, pekerja dan penyumbang yang layak kepada kejayaan kumpulan.

 

Baki 43.8 juta saham baharu dan 50 juta saham sedia ada akan ditawarkan kepada pelabur institusi dan terpilih melalui penempatan persendirian.

 

Menurut perjanjian taja jamin itu, Inter Pacific akan menaja jamin 35 juta saham terbitan yang disediakan kepada peruntukan borang awam dan merah jambu Malaysia.

 

Pengarah Eksekutif Azam Jaya, Datuk Lo Vun Che @ Jessica berkata penyenaraian itu akan membuka kunci sumber yang lebih besar dan fleksibiliti kewangan, membolehkan kumpulan itu meningkatkan lagi keupayaan pembinaannya dan mengukuhkan kedudukan sebagai salah satu pemain infrastruktur jalan raya utama di Sabah.

 

“Pembangunan infrastruktur adalah penting untuk membuka peluang ekonomi di Sabah dengan meningkatkan kesalinghubungan dan memudahkan pengembangan perdagangan. Pembinaan berterusan Lebuhraya Pan Borneo bersedia untuk meningkatkan landskap infrastruktur Sabah dengan ketara.

 

"Memandangkan penglibatan kami dalam projek itu, kami optimis mengenai potensi untuk turut serta dalam fasa masa depan Lebuhraya Pan Borneo di Sabah. 

 

"Di samping itu, kami akan membuat tender untuk infrastruktur jalan raya berskala besar lain dan projek jalan luar bandar memandangkan usaha menaik taraf dan membina jalan dan jambatan di Sabah,” katanya dalam satu kenyataan.

 

Kumpulan itu juga menyasarkan untuk mengembangkan kumpulan jentera dan peralatannya supaya kurang bergantung kepada subkontraktor, membantu mengurus garis masa dan kualiti projek dengan lebih baik.

 

Azam Jaya dijadualkan disenaraikan di Pasaran Utama pada November 2024, dengan Inter Pacific sebagai penasihat utama, penaja jamin tunggal dan ejen penempatan tunggal untuk pelaksanaan IPO.- DagangNews.com