Betamek, Perodua pamer revolusi rumusan telematik termasuk kemas kini sistem pintar OTA | DagangNews Skip to main content

Betamek, Perodua pamer revolusi rumusan telematik termasuk kemas kini sistem pintar OTA

Oleh Shamsiah Zulkafli

KUALA LUMPUR 22 Okt - Peneraju dalam perkhidmatan pembuatan elektronik untuk industri automotif, Betamek Berhad (Betamek) mengumumkan, pihaknya mengambil bahagian dalam pameran Daihatsu Motor Co., Ltd. (DMC) hari ini di Osaka, Jepun bersama dengan Perodua bagi mempamerkan rumusan telematik canggih bagi mentakrifkan semula kemudahan dan ketersambungan keselamatan automotif.


 
Perodua memilih beberapa vendor utama untuk mengambil bahagian setiap tahun dan Betamek adalah satu-satunya vendor yang telah mengambil bahagian dalam keempat-empat tahun pameran DMC sejak 2019.


 
Betamek menampilkan sistem telematik termajunya yang dibangunkan bersama Perodua, menampilkan kemas kini perisian Over-The-Air (OTA) yang lancar, membolehkan kenderaan menerima peningkatan terkini tanpa memerlukan lawatan pusat servis fizikal. 

 

Ini memastikan sistem kenderaan kekal dioptimumkan dan terkini, meningkatkan prestasi dan keselesaan pengguna.

 

Pengarah Eksekutif Betamek, Muhammad Fauzi Abd Ghani berkata, rumusan telematiknya menyediakan pemilik kenderaan dengan kawalan dan ketersambungan yang belum pernah berlaku sebelum ini. 

 

"Daripada pengurusan kenderaan jauh kepada penjejakan masa nyata, inovasi ini meningkatkan keselamatan, kemudahan dan prestasi. 

 

"Keupayaan untuk menerima kemas kini secara tanpa wayar melalui teknologi OTA memastikan kenderaan kekal pada tahap canggih tanpa sebarang masalah," katanya dalam satu kenyataan.

 

Penyelesaian telematik juga menawarkan kawalan kenderaan jauh, membolehkan pemandu mengurus fungsi kenderaan penting seperti mengunci dan membuka kunci pintu, menghidupkan enjin dan melaraskan penghawa dingin terus daripada aplikasi telefon pintar mereka. 

 

Penjejakan masa nyata dan teknologi 'geofencing' menambah keselamatan dengan membolehkan pemilik memantau lokasi kenderaan dan menetapkan sempadan maya dengan amaran jika kenderaan bergerak di luar kawasan tersebut.

 

Sekiranya berlaku perlanggaran, amaran kemalangan dan sistem E-Panggilan secara automatik memberitahu perkhidmatan kecemasan dan ahli keluarga yang ditetapkan, memastikan bantuan tepat pada masanya. 

 

Sistem telematik Betamek juga menyokong pengurusan pengecasan pintar untuk kenderaan elektrik (EV), membolehkan pengguna menjadualkan pengecasan, mencari stesen dan memantau status pengecasan, sekali gus menangani keperluan yang semakin meningkat bagi pasaran automotif yang berkembang.

 

Muhammad Fauzi menambah, penyertaan syarikatnya dalam pameran DMC bersama Perodua menyerlahkan komitmen yang tidak berbelah bahagi untuk memajukan teknologi automotif. 

 

"Dengan membangunkan dan mempamerkan penyelesaian telematik termaju ini, kami menetapkan penanda aras baharu dalam kecerdasan dan ketersambungan kenderaan, menawarkan bukan sahaja pengalaman yang lebih mudah kepada pemandu, tetapi juga ciri keselamatan penting yang memastikan ketenangan fikiran," ujarnya.
 

Kerjasama antara Betamek dan Perodua terus memacu kemajuan ketara dalam industri automotif. 

 

Pengenalan sistem telematik itu menandakan satu lagi kejayaan dalam perjalanan bersama  ke arah mencipta penyelesaian automotif yang lebih bijak dan bersepadu. 

 

Ketika industri automotif bergerak ke arah kenderaan yang lebih pintar, Betamek dan Perodua kekal di barisan hadapan dalam transformasi berkenaan. - DagangNews.com