EPB beli tanah Penang Development Corp bernilai RM22.5 juta  | DagangNews Skip to main content

EPB beli tanah Penang Development Corp bernilai RM22.5 juta 

Anak milik penuh syarikat EPB Group, Easy Pack Machinery Sdn Bhd - Gambar hiasan dari EPB Group
Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 24 Sept - Penyedia rumusan mesin pemprosesan dan pembungkusan makanan, EPB Group Bhd membeli tanah 7.84 hektar Penang Science Park North (PSPN), Pulau Pinang dengan harga RM22.5 juta. 

 

Menurut makluman kepada Bursa Malaysia, EPB berkata, tanah perindustrian itu akan digunakan untuk mengembangkan perniagaannya termasuk membina pejabat korporat serta bangunan kilang, gudang dan bilik pameran. 

 

Tanah yang dibeli daripada Penang Development Corp dengan harga pembelian RM22.49 juta itu, RM13 juta akan dibiayai melalui hasil daripada tawaran awam permulaannya dan RM9.49 juta daripada dana jana dalaman dan/atau pinjaman bank.

 

Pembelian itu tertakluk kepada kelulusan pihak berkuasa negeri Pulau Pinang. 

 

Sementara itu, pemberian hak milik tanah itu akan dijangka selesai pada separuh kedua 2025.

 

Pengarah Urusan EPB Group, Yeoh Chee Min berkata, pengambilalihan tanah itu mewakili langkah penting dalam perjalanan pertumbuhan Kumpulan. 

 

Katanya, ia sejajar dengan strategi jangka panjang kami untuk mengembangkan jejak perniagaan kami di Pulau Pinang, meningkatkan kapasiti pengeluaran dan menyampaikan lebih banyak rumusan robotik inovatif kepada pelanggan. 

 

"Ruang tambahan bukan sahaja membolehkan kami memenuhi permintaan yang semakin meningkat tetapi juga membolehkan kami mempamerkan barisan jentera canggih berskala besar kami kepada bakal pelanggan," katanya dalam kenyataan berasingan.- DagangNews.com