GEM Education umum sumbangan RM100 juta kepada ASEM, bangunkan ekosistem semikonduktor | DagangNews Skip to main content

GEM Education umum sumbangan RM100 juta kepada ASEM, bangunkan ekosistem semikonduktor

Oleh Shamsiah Zulkafli

KUALA LUMPUR 18 Okt - GEM Education mengumumkan sumbangan sebanyak RM100 juta untuk Advanced Semiconductor Academy of Malaysia (ASEM), menekankan komitmennya terhadap ekosistem semikonduktor Malaysia yang berkembang. 

 

Selangor Information Technology & Digital Economy Corporation (Sidec) dalam satu kenyataan memaklumkan, pelaburan tersebut dijangka meningkatkan kedudukan Malaysia dalam pasaran semikonduktor global dan mempercepatkan pengembangan bakat dan penyelidikan terkini.

 

Semasa hari kedua Selangor Smart City & Digital Economy Convention (SDEC) 2024 pada hari Khamis, ASEM juga menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dan surat niat (LOI) dengan 19 universiti lain.

 

"Perjanjian ini memberi tumpuan kepada kerjasama dalam pembangunan bakat, pertukaran penyelidikan dan projek bersama, sekali gus memperkukuh hubungan antara akademik dan industri," jelas kenyataan Sidec.

 

ASEM, yang sebelum ini dikenali sebagai AI Nusantara, adalah inisiatif perintis oleh Selangor Digital School, yang dicipta bersama oleh The Hive Southeast Asia dan Sidec.

 

Selain daripada penandatanganan MoU, sebanyak 30 pensyarah berjaya bergraduasi selepas menyelesaikan program Train-the-Trainer (TTT), yang dijalankan dengan kerjasama Sidec, The Hive Southeast Asia, dan Taiwan AI Academy.

 

Program terbabit meningkatkan kemahiran pendidik dalam pendidikan semikonduktor, membekalkan mereka dengan alat untuk membimbing generasi akan datang profesional teknologi.

 

Selain itu, hari kedua SDEC juga meraikan kejayaan 450 bakat yang menyelesaikan latihan khusus di bawah ASEM, setelah menamatkan kursus dalam bidang seperti Reka Bentuk Aplikasi LLM dan Pengenalpastian Objek, dilengkapi dengan kemahiran yang diperlukan untuk berkembang sebagai pemimpin teknologi masa depan dalam ekonomi digital Malaysia yang sedang berkembang pesat.

 

Pameran SDEC 2024, yang bermula pada hari Rabu, telah memikat penonton dengan pameran inovasi terkini yang menampilkan pelbagai teknologi berkuasa AI.

 

Dengan lebih daripada 200 peserta pameran dari seluruh dunia, pameran tu menyediakan platform untuk pemimpin industri, pemula dan pelabur untuk saling berhubung membentuk kerjasama dan meneroka kemajuan teknologi terkini. - DagangNews.com