INCEIF University lancar platform penilaian ESG-i bantu perniagaan sepadukan prinsip Islam dan piawai kelestarian global | DagangNews Skip to main content

INCEIF University lancar platform penilaian ESG-i bantu perniagaan sepadukan prinsip Islam dan piawai kelestarian global

Oleh Shamsiah Zulkafli

KUALA LUMPUR 22 Okt – Institusi akademik dalam kewangan Islamik, INCEIF University, melancarkan platform penilaian ESG-i hari ini di Forum Ulama Syariah Antarabangsa Ke-19 (ISSF 2024) di Hotel Pullman, bertujuan membekalkan perniagaan dengan peranti penilaian holistik yang menyepadukan prinsip Islam dan piawai kelestarian global.

 

Dirasmikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang mengetuai Hal Ehwal Agama, Senator Datuk Dr Mohd Na’im Mokhtar, portal tersebut juga bertujuan menyambung ruang antara prestasi kewangan, kelestarian persekitaran dan tadbir urus yang beretika.

 

Dimajukan dalam usaha sama dengan Ficus Capital, peranti penilaian ESG-i memperkasakan perusahaan mikro, kecil, dan sederhana (PMKS) dengan rangka kerja yang unik untuk menilai amalan kelestarian mereka.

 

Ia menggabungkan konsep Quadruple Bottom Line (QBL) iaitu Planet, Manusia, Keuntungan, dan Prinsip, memastikan satu pendekatan yang seimbang untuk pertumbuhan yang beretika dan lestari.

 

Pelancaran itu dibuat ketika kelestarian semakin dipertingkat di peringkat global, sekali gus menambah tekanan kepada perniagaan untuk menerima pakai amalan yang lebih bertanggungjawab.

 

Menyerlahkan kepentingan kewangan Islam dalam sokongan matlamat kelestarian global, Dr Mohd Na’im berkata, penyepaduan ESG dan kewangan Islam ialah satu langkah yang wajar terhadap amalan ekonomi yang bertanggungjawab.

 

"Peranti penilaian ESG-i INCEIF University ini bukan hanya membantu perniagaan memenuhi tanggungjawab syariah mereka, tetapi juga menempatkan mereka untuk berkembang dalam ekonomi yang tertumpu pada kelestarian.

 

"Peranti penilaian ini memastikan perniagaan bukan hanya memenuhi kriteria alam persekitaran, sosial dan tadbir urus (ESG), tetapi juga mengekalkan amalan perniagaan beretika yang sejajar dengan prinsip syariah," katanya dalam satu kenyataan.

 

Tambah beliau, portal baharu tersebut memberikan peranti yang komprehensif dan boleh di akses oleh PMKS untuk menilai amalan kelestarian, membantu menempatkan diri sebagai perusahaan yang bertanggungjawab dan berfikiran ke hadapan. 

 

"Ia menawarkan panduan untuk membantu peralihan perniagaan ke model-model kelestarian, menumpu pada bahagian-bahagian seperti pengurusan sisa, penggunaan tenaga dan struktur tadbir urus yang mematuhi syariah," ujarnya.

 

Timbalan Presiden Kajian Pusat Pengurusan Kajian ISRA di INCEIF University, Dr Marjan Muhammad berkata, dengan sumbangan hampir 40 peratus daripada PMKS kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia, adalah penting untuk perniagaan-perniagaan menerima pakai amalan kelestarian. 

 

"Peranti penilaian ESG-i memudahkan kerumitan rangka kerja kelestarian lalu membantu PMKS mengemudi dengan mudah landskap global yang berkembang sementara kekal mematuhi prinsip syariah," kata beliau.

 

Langganan premium platform penilaian ESG-i menawarkan ciri-ciri dan kebolehan dipertingkatkan termasuk akses kepada papan pemuka interaktif untuk pengalaman yang lebih mendalam dan disesuaikan. 

 

Dengan platform berkenaan, PMKS dapat memenuhi piawai kelestarian global dengan menggunakan analisis terperinci mengenai prestasi kelestarian, menerima skor ESG-i sesuai dan menikmati diskaun pada persidangan, kursus serta latihan atas talian. 

 

Harga langganan premium adalah RM500 setahun.

 

Selaras dengan misinya untuk menyokong PMKS, INCEIF University menjalin usaha sama dengan rakan utama termasuk Yayasan Hijau Malaysia, TheNoor, Penjana Eko dan Bank Islam, untuk membantu perniagaan menyesuaikan dan menggalakkan penggunaan peranti penilaian ESG-i dalam kalangan PMKS.

 

Pengasas bersama Ficus Capital, Abdullah Hidayat Mohamad menyifatkan, usaha sama dengan INCEIF University telah menghasilkan satu portal yang memberikan rangka kerja unik bagi ESG dan pematuhan syariah. 

 

"Kami percaya bahawa peranti penilaian ESG-i membolehkan PMKS mendakap amalan kelestarian dan mempertingkatkan ketahanan mereka dalam ekonomi global," katanya. - DagangNews.com