KLIA bakal menjadi hab logistik utama di Asean, tarik lebih banyak kapal terbang kargo udara  | DagangNews Skip to main content

KLIA bakal menjadi hab logistik utama di Asean, tarik lebih banyak kapal terbang kargo udara 

Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 4 Okt - Malaysia sedang giat berusaha menjadikan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) sebagai hab logistik berpusat di Asean dengan menarik lebih banyak kapal terbang kargo udara. 

 

Menteri Pengangkutan Anthony Loke berkata KLIA mempunyai semua faktor yang diperlukan bagi menyokong pertumbuhan berterusan perkhidmatan logistik negara.

 

"KLIA  bukan sekadar mempunyai terminal penumpang tetapi kargo adalah komponen penting dalam operasinya.

 

“Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, KLIA telah menyaksikan perkembangan ketara, dengan banyak kompleks pergudangan kargo baharu diwujudkan.

 

“Tambahan pula, terdapat peningkatan permintaan daripada kapal terbang kargo udara syarikat multinasional yang telah menghubungi kerajaan dalam mendapatkan ruang untuk pelaburan dan pertumbuhan,” katanya

 

Selain itu, Loke berkata KLIA berpotensi menjadi hab pusat Asean kerana rangkaiannya yang luas.

 

"Dari segi ketersambungan dalam Asean, KLIA adalah antara yang terbaik di rantau ini.

 

“Melalui syarikat penerbangan tambang rendah, kami memberikan perkhidmatan kepada banyak bandar di negara rantau Asean, seperti di Indonesia, Thailand dan Kemboja dan kami perlu memanfaatkan rangkaian kukuh kami di KLIA sepenuhnya,” ujarnya. 

 

Loke berkata KLIA yang sudah pun berfungsi sebagai hab pusat logistik di Asean boleh berkembang dengan ketara dengan meningkatkan trafik, meningkatkan kekerapan penerbangan dan menarik lebih banyak kapal terbang kargo. 

 

Loke menyifatkan perkongsian antara MMAG Aviation Consortium Sdn Bhd (MAC) dan penyedia rumusan penerbangan, Unilode mewakili satu langkah penting ke hadapan dalam usaha berterusan Malaysia untuk mengukuhkan sektor logistik dan penerbangannya.

 

Perkongsian tersebut membolehkan MAC menyampaikan perkhidmatan yang dipertingkatkan kepada pelanggannya dan membuka jalan untuk kerjasama selanjutnya, termasuk mewujudkan pusat pengurusan peranti beban unit (ULD) di Terminal Kargo Xpress MAC.

 

Sementara itu, Unilode akan menyediakan pengurusan peranti beban unit kepada MJets Air Sdn Bhd, unit kargo udara komersial dalam MAC.- DagangNews.com