Kumpulan Pixlr perkukuh kepimpinan dalam teknologi kreatif dikuasakan AI, memacu inovasi dari Malaysia | DagangNews Skip to main content

Kumpulan Pixlr perkukuh kepimpinan dalam teknologi kreatif dikuasakan AI, memacu inovasi dari Malaysia

Stephanie Sitt (kiri) dan Warren Leow
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 20 Sept - Pertama kali dilancarkan pada 2008 sebagai platform penyuntingan foto dalam talian, Kumpulan Pixlr yang berpangkalan di Malaysia telah berkembang menjadi pemain terkemuka dalam pasaran penyuntingan foto dan AI-generatif, dengan lebih 10 juta pengguna aktif bulanan di seluruh dunia, sambil terus meneroka jalan baharu untuk inovasi dan pertumbuhan.

 

Kumpulan Pixlr, yang terkenal kerana menyepadukan AI dengan alatan reka bentuk intuitif, memperkasakan pencipta untuk mengedit dan mereka bentuk karya seni mereka dengan cara yang lebih inovatif dan cekap.

 

Ekosistem Pixlr terdiri daripada platform `flagship' SaaS, Pixlr.com, Designs.ai dan Vectr.com melayani pangkalan pengguna yang pelbagai, termasuk pekerja bebas (freelancer), agensi kreatif dan pemasaran, korporat, institusi pendidikan dan pasukan komunikasi kerajaan.

 

Dengan pelbagai tawaran produk, Pixlr telah mendapat pengiktirafan global, terbukti dengan ciri mereka dalam Google I/O 2024 sebagai salah satu daripada Progressive Web Apps (PWA), ditambah dengan kedudukan #25 pada laporan terkini Andreessen Horowitz Ogos 2024, berdasarkan lawatan bulanan yang unik.

 

Berada di barisan hadapan revolusi penjanaan AI, Kumpulan Pixlr dan platform SaaS dengan templet perpustakaan yang luas menawarkan pengguna ekosistem yang lancar untuk menghasilkan dan mengedit visual.

 

Di bawah rangkaian alatannya, Pixlr.com ialah ruang penyuntingan berkuasa AI yang menawarkan ciri seperti penyuntingan foto lanjutan dan reka bentuk kreatif, manakala Designs.ai ialah ruang kreatif semua-dalam-satu (all-in-one), membolehkan pengguna merealisasikan identiti jenama mereka.

 

Akhir sekali, Vectr.com ialah Editor Grafik Vektor AI yang membolehkan pengguna mencipta dan mengedit imej vektor dalam talian. Alat ini direka bentuk untuk serba boleh daripada penggunaan kasual kepada aplikasi profesional dan korporat untuk memenuhi keperluan yang pelbagai.

 

"AI sedang berlaku sekarang, dan oleh itu kami menawarkan satu set alat SaaS yang dikuasakan AI yang memacu industri kreatif," kata Ketua Pegawai Eksekutif Pixlr, Warren Leow, yang juga Ahli Majlis Ekonomi Digital dan Revolusi Perindustrian Keempat (MED4IRN).

 

“Sebagai sebuah syarikat Malaysia, kami memahami kepentingan untuk kekal di barisan hadapan dalam teknologi termaju, terutamanya apabila AI menjadi lebih bersepadu dalam kehidupan seharian kita. Sehingga kini, kami telah melatih sehingga 1,000 guru mengenai AI melalui inisiatif kami bersama Kementerian Pendidikan.”

 

Pada Mei 2024, Pixlr bekerjasama dengan Kementerian Pendidikan (KPM) untuk menyediakan kursus AI percuma bernilai RM1,000,000 kepada guru di seluruh negara.

 

Sebagai sebahagian daripada program Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) Pixlr, inisiatif ini bertujuan memperkasakan guru di seluruh negara dengan pengetahuan dan kemahiran untuk menyepadukan kecerdasan buatan (AI) ke dalam bilik darjah mereka, merevolusikan landskap pendidikan.

 

Dengan pasukan yang berdedikasi terdiri daripada lebih 70 individu yang inovatif memacu kejayaannya, Kumpulan bersedia untuk pertumbuhan yang berterusan.

 

Stephanie Sitt, Pengerusi dan Pengasas Kumpulan PIXLR menekankan: "Pixlr berada pada kedudukan yang baik untuk terus 1 menyumbang kepada pertumbuhan AI, teknologi dan ekosistem permulaan di Malaysia, memberi inspirasi kepada inovator baharu untuk mencipta nama mereka di peringkat global."

 

Beliau menambah: “Kami memberi tumpuan untuk mengembangkan pangkalan pengguna kami melalui peningkatan inovatif yang berterusan kepada aplikasi dan inisiatif pemasaran strategik kami. Kami teruja dengan prospek masa depan untuk Pixlr sambil kami terus tumbuh dan berkembang pada skala global." - DagangNews.com