LBS Bina menganugerahkan projek pembinaan ladang solar RM104 juta kepada Solarvest | DagangNews Skip to main content

LBS Bina menganugerahkan projek pembinaan ladang solar RM104 juta kepada Solarvest

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 10 Okt - Pemaju hartanah LBS Bina Group Bhd menganugerahkan kontrak kepada syarikat tenaga boleh diperbaharui Solarvest Holdings Bhd bagi membina ladang solar 43-MWp di Senawang, Negeri Sembilan, bernilai RM104 juta.

 

Ladang solar itu dimiliki oleh Suria Hijauan Sdn Bhd, sebuah konsortium yang terdiri daripada Setara Armada Sdn Bhd yang memegang 51% kepentingan, MWG Solar Energy Sdn Bhd (29%) dan Ocean Solar Energy Sdn Bhd (20%).

 

Setara Armada ialah anak syarikat milik penuh LBS Bina, menurut makluman kumpulan itu di Bursa Malaysia.

 

Apabila siap, ladang solar itu dijangka menjana kira-kira 53,000 MWj tenaga bersih setiap tahun, mengimbangi sekitar 35,000 tan pelepasan karbon dioksida, kata LBS Bina.

 

Projek itu disasarkan siap pada penghujung 2025.

 

“Inisiatif ini bukan sahaja sejajar dengan matlamat persekitaran LBS Bina tetapi juga melengkapkan perniagaan terasnya iaitu pembangunan hartanah dengan meningkatkan penawaran produk masa depannya dengan penyelesaian tenaga boleh diperbaharui,” kata kumpulan itu.

 

LBS Bina berkata pembangunan projek tenaga boleh diperbaharui di bawah Program Kuasa Hijau Korporat mungkin menjana aliran hasil baharu dan berulang untuk syarikat, seterusnya meningkatkan keterlihatan pendapatan jangka panjangnya.

 

Pengerusi eksekutif kumpulan LBS Bina Tan Sri Dr Lim Hock San berkata beliau optimis mengenai perkongsian itu, menekankan penjajarannya dengan objektif kemampanan dan matlamat projek kumpulan.

 

Saham dalam LBS Bina naik setengah sen, atau 0.81%, untuk ditutup pada 62.5 sen pada hari Rabu, memberikan syarikat itu permodalan pasaran sebanyak RM979.94 juta. Setakat ini, saham LBS Bina telah meningkat sebanyak 4.17%.

 

 

solarvest

 

 

Sementara itu, CEO Kumpulan Solarvest Davis Chong Chun Shiong berkata syarikat itu yakin dapat menyampaikan projek yang berjaya melalui perancangan inovatif dan kerja asas yang teliti.

 

Saham Solarvest berakhir pada empat sen, atau 2.52%, lebih tinggi pada RM1.63, menilai syarikat itu pada RM1.15 bilion. Setakat ini, saham Solarvest telah melonjak 23.48%. - DagangNews.com