Lembaga Pelancongan Sarawak kukuhkan hubungan bersama industri pelancongan Jepun | DagangNews Skip to main content

Lembaga Pelancongan Sarawak kukuhkan hubungan bersama industri pelancongan Jepun

Oleh SHAMSIAH ZULKAFLI

KUALA LUMPUR 1 Okt – Lembaga Pelancongan Sarawak (STB) dengan kerjasama Tourism Malaysia, menyertai Ekspo Pelancongan Jepun (TEJ) 2024 yang berlangsung dari 26 hingga 29 September 2024 di Tokyo Big Sight.

 

Penyertaan tahun ini menandakan tahun ketiga STB di TEJ, mengukuhkan komitmennya terhadap pasaran Jepun. 

 

Selepas ekspo, STB mengadakan sesi penglibatan pasca-ekspo dengan pemain utama pelancongan Jepun pada 30 September 2024 di Hotel Dai-ichi Tokyo, bagi memperkukuhkan hubungan dan meneroka kerjasama masa depan untuk meningkatkan kehadiran Sarawak di Jepun.

 

Dianjurkan oleh Persatuan Ejen Pelancongan Jepun (JATA), TEJ diiktiraf sebagai ekspo pelancongan terbesar di Jepun sejak ditubuhkan pada 2014. 

 

Ekspo itu mengumpulkan pempamer dan pengunjung dari seluruh dunia, menyediakan platform untuk profesional industri mempamerkan destinasi dan terlibat dalam perbincangan perniagaan yang bermakna.

 

Semasa acara tersebut, STB menjalankan dua hari sesi Perniagaan ke Perniagaan (B2B) dengan pemain pelancongan Jepun pada 26 dan 27 September. 

 

Pertemuan itu menyediakan peluang yang baik untuk agensi tersebut menjalin perkongsian baharu, memperkukuhkan hubungan sedia ada dan mendapatkan wawasan pasaran yang berharga melalui tinjauan pasaran. 

 

Dua hari terakhir iaitu 28 dan 29 September, dikhaskan untuk sesi Perniagaan ke Pengguna (B2C), membolehkan orang ramai meneroka tawaran Sarawak dan berinteraksi secara langsung dengan destinasi tersebut.

 

Acara tersebut disusuli dengan sesi di Hotel Dai-ichi Tokyo, di mana kemas kini produk Sarawak dikongsi, kerjasama masa depan dibincangkan, pertumbuhan berterusan dijamin dan komitmen bersama terhadap pelancongan yang lestari dan bertanggungjawab dicerminkan.
 

Penyertaan Sarawak dalam Ekspo Pelancongan Jepun 2024 bukan sahaja mempamerkan tawaran pelancongan yang pelbagai, tetapi juga mengukuhkan kedudukannya sebagai destinasi yang unik dan lestari untuk pelancong Jepun.

 

Jepun merupakan pasaran utama bagi Sarawak di rantau Asia Utara, menyumbang secara signifikan kepada pertumbuhan ketibaan pelancong. 

 

Sehingga Ogos 2024, Sarawak mencatatkan peningkatan 21% dalam ketibaan pelancong dari Jepun berbanding tempoh yang sama pada tahun lalu. 

 

Sarawak adalah destinasi yang memenuhi keperluan pelancong Jepun yang ingin bercuti dan bersantai. 

 

Pelancong Jepun tertarik kepada pengalaman budaya, pengembaraan alam dan hidupan liar, serta gastronomi iaitu elemen utama yang diketengahkan dalam lima teras Sarawak iaitu Budaya, Pengembaraan, Alam, Makanan dan Festival (CANFF).- DagangNews.com