LKL International jalin kerjasama dengan PT Fasilitas Teknologi Nusantara bagi penjualan peralatan perubatan di Indonesia | DagangNews Skip to main content

LKL International jalin kerjasama dengan PT Fasilitas Teknologi Nusantara bagi penjualan peralatan perubatan di Indonesia

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 17 Okt - LKL International Bhd menjalinkan kerjasama dengan firma rumusan tenaga kerja Indonesia, PT Fasilitas Teknologi Nusantara untuk menubuhkan syarikat kerjasama (JV) bagi pembuatan serta penjualan peralatan perubatan, peranti dan perabot di negara itu.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, LKL berkata, ia mempunyai 51% kepentingan dalam syarikat itu manakala PT Fasilitas Teknologi memegang baki 49%. 

 

Katanya, JV itu menandakan pengembangan strategik ke dalam pasaran penjagaan kesihatan Indonesia, memanfaatkan kepakaran kumpulan dalam pembuatan peralatan perubatan dan perabot di samping rangkaian pengetahuan serta pengedaran pasaran tempatan PT Fasilitas Teknologi.

 

Selain itu, dengan mewujudkan kehadiran pembuatan tempatan, syarikat JV akan mengurangkan kos, meningkatkan kecekapan operasi, dan memenuhi permintaan yang semakin meningkat untuk rumusan penjagaan kesihatan berkualiti di Indonesia.

 

"Dengan fokus kepada perjanjian pajakan pengeluaran dengan hospital menawarkan rumusan kos efektif, menyediakan akses kepada peralatan perubatan canggih tanpa pelaburan modal yang besar.

 

"Cadangan usaha sama itu mengukuhkan kedudukan LKL dalam pasaran penjagaan kesihatan ASEAN dan menyokong strategi pertumbuhan jangka panjangnya," katanya.

 

Dalam makluman berasingan, LKL menerusi LKL Advance Metaltech Sdn Bhd memeterai memorandum persefahaman dengan Andorra Healthcare Bhd untuk meneroka pemajakan peralatan perubatan untuk hospital baharu di Johor Bahru.

 

Andorra, melalui anak syarikatnya, mengendalikan Hospital Wanita & Kanak-kanak Andorra, yang merupakan hospital pakar swasta di Selangor yang memberi tumpuan kepada penyediaan perkhidmatan penjagaan kesihatan khusus untuk wanita dan kanak-kanak. - DagangNews.com