Pertumbuhan KDNK 2024 diunjur kekal pada paras 5% didorong peningkatan perbelanjaan domestik - MIDF Research | DagangNews Skip to main content

Pertumbuhan KDNK 2024 diunjur kekal pada paras 5% didorong peningkatan perbelanjaan domestik - MIDF Research

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 22 Okt - MIDF Research mengekalkan unjuran pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) 2024 sebanyak 5% disokong peningkatan berterusan dalam perbelanjaan domestik dan berlaku pemulihan dalam eksport.

 

Katanya, berdasarkan anggaran awal, ekonomi Malaysia berkembang sebanyak 5.3% tahun ke tahun bagi suku ketiga 2024 yang mengekalkan pertumbuhan melebihi 5% dalam tempoh dua suku berturut-turut.

 

"Pertumbuhan ini secara amnya seiring dengan jangkaan kami, walaupun pertumbuhannya sedikit tinggi daripada anggaran, berikutan kami menyedari pengembangan lebih perlahan dalam Indeks Pengeluaran Perindustrian (IPI) selain menjangkakan pengeluaran perlombongan yang lemah akan menjejaskan pertumbuhan KDNK 2024 bagi suku ketiga," katanya dalam satu nota kajian. 

 

Mengikut sektor, MIDF Research berkata semua sektor ekonomi berkembang kecuali perlombongan yang menurun sebanyak 3.4% tahun ke tahun, yang boleh dikaitkan dengan pengeluaran minyak mentah dan gas asli yang lebih lemah.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Ekonomi Malaysia pada suku ketiga dijangka terus berkembang kukuh 5.3% - DOSM

 

KDNK berkembang 5.1% bagi tempoh dari Januari hingga September 2024, berbanding 3.8% pada tempoh yang sama tahun sebelumnya.

 

Pasaran buruh yang stabil, tekanan inflasi yang sederhana, dasar fiskal dan monetari yang menggalakkan, serta pemulihan berterusan dalam aktiviti pelancongan dijangka meneruskan momentum pengembangan dalam ekonomi domestik.

 

Dalam pada itu, MIDF Research berkata, pengembangan lebih kukuh dalam perbelanjaan domestik yang boleh menjadi kejutan positif kepada unjuran KDNK, memandangkan pasaran buruh yang positif dan penangguhan rasionalisasi subsidi RON95 sehingga pertengahan 2025.

 

"Bagaimanapun, kami masih berhati-hati terhadap risiko penurunan yang berpotensi terhadap prospek pertumbuhan Malaysia akibat permintaan akhir yang lebih lemah daripada ekonomi utama selain kemungkinan berlaku gangguan kepada rantaian bekalan global serta perdagangan antarabangsa akibat ketegangan geopolitik dan perdagangan yang meningkat," katanya. - DagangNews.com