Prospek P.I.E. Industrial diramal positif dipacu peningkatan buku pesanan, kata Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

Prospek P.I.E. Industrial diramal positif dipacu peningkatan buku pesanan, kata Kenanga Research

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 20 Sept - Firma perkhidmatan pembuatan elektronik (EMS), P.I.E. Industrial Bhd berada di landasan tepat bagi memulakan perkhidmatan pengeluaran besar-besaran menjelang 2025 untuk pelanggan baharunya.

 

Kenanga Research berkata, pelanggan yang berkaitan dengan pelayan dan penukar untuk pusat data itu akan menduduki keseluruhan Kilang 6 kumpulan, kemudahan terbaharu dan terbesar kumpulan itu (berukuran 280,000 kaki persegi).

 

“Kumpulan itu juga merancang untuk memulakan perkhidmatan pemasangan tetapi akhirnya beralih kepada pengeluaran teknologi pelekap permukaan margin (SMT) yang lebih tinggi selepas itu.

 

“Setelah penuh, Kilang 6 akan menghasilkan kira-kira satu pertiga daripada volum global pelanggan baharu,” katanya dalam satu nota kajian.

 

Firma penyelidikan itu berkata, kumpulan itu akan terus mengembangkan ruang lantainya bagi menampung permintaan yang semakin meningkat daripada "Pelanggan A".

 

“Sejak Jun 2024, kumpulan itu telah memperuntukkan sepenuhnya Kilang 5 (kira-kira 100,000 kaki persegi) kepada Pelanggan A dan merancang untuk membesarkannya sebanyak 70,000 kaki persegi lagi di bahagian belakang untuk memenuhi permintaan.

 

"Digabungkan dengan Kilang 3 yang digunakan sepenuhnya (sekitar 80,000 kaki persegi), ia mewakili peningkatan tiga kali ganda dalam ruang lantai kepada kira-kira 250,000 kaki persegi," katanya.

 

Kenanga Research berkata, pengembangan itu tepat pada masanya, kerana pengurangan cip (IC) bersepadu dijangka menghasilkan prestasi jujukan yang lebih kukuh dengan volum pemuatan untuk Pelanggan A menuju ke tahap optimum.

 

“Keuntungan bersih kumpulan itu untuk suku kedua FY24 melonjak 78% suku ke suku walaupun hasil tidak berubah, disebabkan peningkatan bekalan IC daripada Pelanggan A.

 

“Projek ini beroperasi secara konsainan, di mana Pelanggan A membekalkan semua bahan dan PIE mengendalikan proses SMT dan pemasangan akhir. Akibatnya, walaupun hasil mungkin kelihatan sederhana, impaknya pada bahagian bawah adalah lebih ketara," katanya.

 

Firma penyelidikan itu berkata, kumpulan itu sedang merasinalkan operasinya dengan mengurangkan pesanan daripada pelanggan margin rendah bagi memperuntukkan kapasiti dan sumber untuk pelanggan margin lebih tinggi.

 

“Selain itu, ia secara aktif terlibat dalam perbincangan dengan beberapa bakal pelanggan baharu dalam sektor automotif, robotik, perubatan dan telekomunikasi," katanya.

 

Kenanga Research mengekalkan saranan 'outperform' dengan harga sasaran (TP) RM6.35 sesaham.- DagangNews.com