RHB Investment naikkan ramalan pendapatan Pavilion REIT sebanyak 2% dan 6% pada FY25-FY26 | DagangNews Skip to main content

RHB Investment naikkan ramalan pendapatan Pavilion REIT sebanyak 2% dan 6% pada FY25-FY26

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 4 Okt - RHB Investment menyemak naik ramalan pendapatan Pavilion Real Estate Investment Trust (REIT) pada FY25-FY26 sebanyak 2% hingga 6% selepas menurunkan andaian kos pinjaman mereka.

 

Katanya, Pavilion REIT mempunyai nisbah pinjaman kadar terapung yang tinggi (88%) dan 32% daripada pinjamannya dijadualkan untuk pembiayaan semula pada 2026.

 

Firma penyelidikan itu berkata, walaupun terdapat kebimbangan mengenai persaingan yang semakin tinggi di pusat bandar, kadar penghunian Pavilion Kuala Lumpur kembali pulih kepada 96% pada separuh pertama tahun ini, yang tertinggi sejak akhir 2020.

 

"Tourism Malaysia mendedahkan bahawa 11.8 juta pelancong tiba pada separuh pertama 2024, peningkatan 29% dari tahun ke tahun dirangsang pengecualian visa 30 hari untuk pelancong dari China dan India.

 

"Kami berpendapat ini telah membantu Pavilion Kuala Lumpur merekodkan pertumbuhan sewa 6% dan trend ini harus diteruskan, kerana negara menantikan Tahun Melawat Malaysia 2026 dengan sasaran untuk menarik 36 juta pelancong.

 

"Walaupun kadar sewa puratanya yang tinggi, pengurusan yakin berlaku peningkatan kadar penyewaan satu digit pertengahan untuk pusat beli-belah itu," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Sementara itu, RHB Investment menjangkakan Pavilion Bukit Jalil gagal mencapai sasaran pendapatan hartanah bersih (NPI) tahunan sebanyak RM146 juta disebabkan kos yang lebih tinggi daripada jangkaan.

 

Katanya, ia disebabkan surcaj Pelepasan Kos Tidak Berimbang (ICPT) pada 2023, dan peningkatan dalam kadar cukai perkhidmatan.

 

Tambahan pula, kadar penghunian dan sewa pusat beli-belah itu bertambah baik seperti yang dijangkakan, dengan REIT membimbing lebih daripada 90% penghunian komited menjelang akhir 2024.

 

"Memandangkan pusat beli-belah itu akan dinilai semula pada separuh kedua 2025 bagi menentukan harga akhir yang perlu dibayar kepada penaja, kami menyerlahkan bahawa pergerakan harga saham yang kukuh seharusnya menghasilkan ekuiti yang kurang cair," katanya. - DagangNews.com