RHB Investment ramal pertumbuhan pendapatan DXN disokong perkembangan perniagaan di pasaran utama | DagangNews Skip to main content

RHB Investment ramal pertumbuhan pendapatan DXN disokong perkembangan perniagaan di pasaran utama

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 25 Okt - RHB Investment meramalkan pertumbuhan pendapatan DXN Holdings Bhd disokong momentum perkembangan berterusan di pasaran utama.

 

Katanya, strategi meluaskan penembusan dalam pasaran sedia ada dan pengembangan pasaran baharu akan terus membantu pertumbuhan kumpulan pada masa akan datang.

 

"Strategi teras untuk mendapatkan ahli baharu dan meningkatkan produktiviti ahli akan terus dilakukan dan pada masa sama akan dilengkapi dengan kualiti pelancaran produk baharu," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Sementara itu, firma penyelidikan itu berkata, pengembangan kapasiti baru-baru ini seharusnya membantu mendapatkan permintaan yang semakin meningkat dan melancarkan kategori produk baharu untuk meluaskan pasaran yang boleh ditangani.

 

Katanya, peningkatan kecekapan ditambah dengan pelarasan harga tahunan, akan mengekalkan margin untung kasar yang tinggi sebanyak 80% walaupun kos input dan overhed meningkat.

 

"Kami juga menantikan keputusan daripada kemasukan ke pasaran Brazil, memanfaatkan rangkaian sedia ada DXN yang ditubuhkan di rantau Amerika Latin.

 

"Kumpulan itu menjangkakan sumbangan pendapatan ketara daripada usaha niaga ini dalam masa tiga hingga empat tahun," katanya.

 

Terdahulu, kumpulan itu melaporkan penyusutan 13.2% dalam keuntungan bersih bagi suku kedua berakhir 31 Ogos 2024 (2QFY25) kepada RM65.97 juta, berbanding RM76.01 juta setahun lalu disebabkan kerugian tukaran mata wang asing, serta kos faedah pekerja dan penghantaran yang lebih tinggi kos.

 

Bagi suku dalam tinjauan, syarikat jualan langsung kesihatan dan kesejahteraan itu, yang disenaraikan pada Mei 2023, mencatatkan rekod tertinggi dalam pendapatan suku tahunan sebanyak RM488.43 juta. Ini menandakan peningkatan 6.6%, berbanding RM458.31 juta hasil yang dilaporkan tahun lepas.

 

Firma penyelidikan itu mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran (TP) 88 sen sesaham.- DagangNews.com