Saham IPO syarikat OB Holdings Berhad bakal memasuki Pasar ACE dilanggan lebih 109.47 kali | DagangNews Skip to main content

Saham IPO syarikat OB Holdings Berhad bakal memasuki Pasar ACE dilanggan lebih 109.47 kali

Oleh Shamsiah Zulkafli

KUALA LUMPUR 18 Okt - Penyedia perkhidmatan pembuatan makanan dan minuman diperkaya serta suplemen diet, OB Holdings Berhad (OB Holdings), menerima minat pelabur yang positif untuk penawaran awam permulaannya (IPO), yang telah dilanggan melebihi 109.47 kali menjelang penyenaraian di Pasar ACE Bursa Malaysia Securities Berhad.

 

IPO itu melibatkan penerbitan awam sebanyak 120.00 juta saham biasa baharu pada harga penerbitan RM0.24 setiap saham, mewakili 30.64% daripada jumlah modal saham yang diterbitkan, dengan RM28.80 juta dijangka diperoleh daripada penerbitan awam.

 

OB Holdings menerima 22,753 pemohon untuk sejumlah 2,163.19 juta saham penerbitan, yang bernilai kira-kira RM519.16 juta bagi 19.58 juta saham yang diperuntukkan kepada seluruh rakyat Malaysia, mewakili kadar kelebihan langganan keseluruhan sebanyak 109.47 kali. 

 

Untuk bahagian Bumiputera, 11,375 pemohon untuk 969.26 juta saham penerbitan diterima, menghasilkan kadar langganan keseluruhan sebanyak 97.99 kali. 

 

Bagi bahagian awam yang lain, 11,378 permohonan diterima untuk 1,193.93 juta saham penerbitan, menghasilkan kadar kelebihan langganan sebanyak 120.94 kali.

 

Sebanyak 7.83 juta saham penerbitan yang tersedia untuk permohonan oleh pengarah, pekerja dan individu yang menyumbang kepada kejayaan OB Holdings telah habis ditempah.

 

Berkenaan dengan penempatan swasta, 43.63 juta saham penerbitan yang diperuntukkan kepada pelabur terpilih dan 48.95 juta saham penerbitan yang diperuntukkan kepada pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri juga telah sepenuhnya ditempah.

 

Notis peruntukan akan dihantar kepada semua pemohon yang berjaya sebelum 25 Oktober 2024.

 

Pengarah Urusan OB Holdings, Teoh Eng Sia berkata, permintaan tinggi untuk IPO syarikatnya, menunjukkan keyakinan pasaran terhadap perjalanan pertumbuhan dan potensi masa depan mereka. 

 

"Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada semua pemohon atas kepercayaan dan keyakinan mereka terhadap potensi OB Holdings. Ketika kami semakin hampir dengan hari penyenaraian, kami teruja dengan peluang yang menanti kami. 

 

"Pencapaian penting ini mewakili langkah penting dalam usaha pengembangan perniagaan kami, dan kami komited untuk meneruskan inisiatif pertumbuhan," katanya dalam satu kenyataan.

 

Menurut Eng Sia, sebahagian besar hasil itu yang berjumlah 72.22%, akan diperuntukkan untuk menyokong inisiatif pengembangan perniagaan, termasuk pembayaran balik pinjaman bank yang berkaitan dengan pembinaan kilang baharunya di Serendah. 

 

"Selain itu, kami akan melabur dalam mesin baharu untuk meningkatkan kapasiti pengeluaran, menubuhkan makmal di dalam kilang Serendah untuk memperluaskan aktiviti pembangunan produk kami dan membiayai ujian klinikal untuk Bonlife SachaQ10 Plus Softgel," ujarnya.

 

Jelas beliau, pelaburan strategik itu tidak hanya akan meningkatkan keupayaan pengeluaran, tetapi juga memacu inovasi produk dan meningkatkan keyakinan pengguna terhadap produk keluarannya.

 

OB Holdings dijadualkan untuk disenaraikan di Pasar ACE Bursa Securities pada 29 Oktober 2024 dan dijangka mempunyai nilai pasaran sekitar RM93.99 juta berdasarkan harga penerbitan RM0.24 setiap saham dan jumlah modal saham yang diperbesar sebanyak 391.63 juta saham.

 

Alliance Islamic Bank adalah penasihat utama, penaja, penjamin tunggal dan ejen penempatan untuk urusan IPO berkenaan. - DagangNews.com