SC sedia garis panduan skim insentif pejabat kekayaan keluarga di Forest City SFZ | DagangNews Skip to main content

SC sedia garis panduan skim insentif pejabat kekayaan keluarga di Forest City SFZ

KUALA LUMPUR 23 Sept - Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) telah menggariskan keperluan untuk skim insentif pejabat kekayaan keluarga (Family Wealth Office) atau firma pengurusan individu kaya, yang baru dilancarkan di Zon Kewangan Khas Forest City (SFZ).

 

Skim itu akan menawarkan faedah untuk tempoh awal 10 tahun, dengan kemungkinan lanjutan 10 tahun, tertakluk kepada syarat-syarat

 

Forest City akan menjadi lokasi pertama di Malaysia yang menyediakan insentif cukai 0% untuk firma pengurusan individu kaya.

 

Insentif itu adalah eksklusif kepada mereka yang menubuhkan dan mengendalikan pejabat berdaftar di Pulau 1, Forest City, Johor.

 

Untuk layak mendapat insentif permulaan selama 10 tahun, pejabat kekayaan keluarga itu mestilah syarikat pemegangan pelaburan yang baru diperbadankan di Malaysia dan menjalani pra pendaftaran dengan SC bagi menentukan kelayakan untuk faedah cukai.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Forest City SFZ dilancarkan dengan cukai sifar ke atas firma pengurusan individu kaya

 

Pengawal selia menambah syarikat pengurusan atau SFO2, yang merupakan syarikat berkaitan pejabat kekayaan keluarga yang akan ditubuhkan dan beroperasi di Pulau 1, Zon Kewangan Khas Forest City, dengan sekurang-kurangnya seorang profesional pelaburan dengan gaji bulanan minimum RM10,000.

 

Pejabat kekayaan keluarga itu harus memiliki aset di bawah pengurusan (AUM) sekurang-kurangnya RM30 juta dan memenuhi pelaburan tempatan minimum dalam pelaburan yang layak dan digalakkan sekurang-kurangnya 10% daripada AUM atau RM10 juta, yang mana lebih rendah.

 

Mereka mesti membelanjakan perbelanjaan mengurus (opex) tempatan sekurang-kurangnya RM500,000 setahun dan menggaji sekurang-kurangnya dua pekerja sepenuh masa, di mana sekurang-kurangnya seorang adalah profesional pelaburan, dengan gaji bulanan minimum RM10,000.

 

Sementara itu, untuk melayakkan diri bagi tambahan 10 tahun, SC berkata pejabat itu mesti memegang AUM sekurang-kurangnya RM50 juta dan memenuhi pelaburan tempatan minimum dalam pelaburan yang layak dan digalakkan sekurang-kurangnya 10% daripada aset AUM atau RM10 juta, yang mana lebih tinggi.

 

Opex mestilah 30% lebih tinggi daripada tempoh awal, iaitu minimum RM650,000 setahun. Mereka juga dikehendaki menggaji sekurang-kurangnya empat pekerja sepenuh masa.

 

SFO atau syarikat pengurusan mungkin tidak perlu mendapatkan lesen tertentu di bawah Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007 (CMSA), seperti untuk pengurusan dana, selagi ia hanya menyediakan perkhidmatan untuk perbadanan berkaitannya.

 

Pengerusi SC, Datuk Mohammad Faiz Azmi berkata, langkah itu memanfaatkan trend peningkatan pejabat kekayaan keluarga di seluruh dunia, menyediakan rumusan pengurusan kekayaan yang komprehensif sambil memanfaatkan persekitaran kawal selia Malaysia yang teguh.

 

"Mewujudkan Skim SFO meletakkan Malaysia bagi meningkatkan pangkalan pelaburnya dengan menarik keluarga serantau dan Malaysia untuk menguruskan kekayaan mereka dari Malaysia.

 

“Unjuran pengganda ekonomi inisiatif ini daripada keperluan bahan tempatan dianggarkan antara RM3.9 bilion hingga RM10.7 bilion, yang turut merangkumi kesan positif terhadap pewujudan pekerjaan mahir dan permintaan untuk perkhidmatan sampingan lain,” katanya. - DagangNews.com