Starbucks terus mencatat kejatuhan jualan di seluruh dunia | DagangNews Skip to main content

Starbucks terus mencatat kejatuhan jualan di seluruh dunia

Dalam perdagangan elektronik selepas waktu perniagaan, saham Starbucks susut 3.92% di Bursa Saham New York. - Gambar oleh ETIENNE LAURENT / AFP
Oleh AFP

NEW YORK 24 Okt - Syarikat kopi gergasi Amerika Syarikat, Starbucks mencatat keputusan kewangan yang menyaksikan kejatuhan berterusan jualan, dengan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) baharu syarikat tersebut berikrar membaik pulih strategik untuk memulihkannya.

 

"Prestasi suku keempat kami menjelaskan bahawa kami perlu mengubah strategi kami secara asas supaya kami boleh kembali kepada pertumbuhan dan itulah yang kami lakukan dengan rancangan 'Kembali ke Starbucks' kami," kata CEO Starbucks Brian Niccol dalam satu kenyataan.

 

"Saya percaya bahawa masalah kami sangat boleh diperbaiki dan kami mempunyai kekuatan yang ketara untuk dibina," tambahnya.

 

 

Niccol mengambil alih rantaian itu bulan lepas, selepas pemergian mengejut Laxman Narasimhan pada Ogos lalu, yang telah memegang jawatan Ketua Pegawai Eksekutif selama 16 bulan sahaja.

 

Keputusan suku tahunan awal menunjukkan jualan telah jatuh 3.2% tahun ke tahun kepada AS$9.1 bilion. Syarikat itu melaporkan pendapatan larasan awal sesaham sebanyak 80 sen AS. Keputusan suku tahunan penuh akan diterbitkan pada 30 Oktober ini.

 

Syarikat itu berkata keputusan sedemikian didorong oleh "kelembutan dalam hasil Amerika Utara pada suku tersebut", khususnya penurunan 6% dalam jualan kedai setanding AS, didorong oleh penurunan 10% dalam urus niaga setanding - tetapi sebahagiannya diimbangi oleh peningkatan purata 4% urus niaga.

 

Pelbagai promosi yang diperkenalkan oleh syarikat "tidak meningkatkan tingkah laku pelanggan", kata Starbucks.

 

Syarikat itu juga menderita di China, di mana jualan kedai setanding merosot 14%, "dibebani oleh persaingan yang semakin sengit dan persekitaran makro yang lembut yang memberi kesan kepada perbelanjaan pengguna", kata Starbucks.

 

Sehingga akhir Jun, Amerika Syarikat dan China, masing-masing dengan 16,730 dan 7,306 kedai, menyumbang 61% daripada semua kedai kopi Starbucks di seluruh dunia. Dalam perdagangan elektronik selepas waktu perniagaan, saham Starbucks susut 3.92% di Bursa Saham New York. — AFP