Tiga kaunter saham berkaitan Dr Yu Kuan Chon jatuh berikutan dakwaan penipuan pasaran, manipulasi | DagangNews Skip to main content

Tiga kaunter saham berkaitan Dr Yu Kuan Chon jatuh berikutan dakwaan penipuan pasaran, manipulasi

KUALA LUMPUR 27 Jun - Tiga kaunter yang dikaitkan dengan pelabur Datuk Dr Yu Kuan Chon jatuh semasa dagangan awal Khamis, berikutan tindakan Suruhanjaya Sekuriti (SC) menyamannya atas dakwaan penipuan dan manipulasi pasaran.

 

Pemaju hartanah YNH Property Bhd turun sebanyak 12.5 sen atau 20.7% kepada 49 sen semasa dagangan awal Khamis. Pada 11.30 pagi, ia diniagakan pada 48.5 sen, menilai kumpulan itu pada RM257 juta.

 

Ia muncul sebagai kaunter paling aktif di Bursa Malaysia. dengan 65.3 juta saham bertukar tangan, hampir menggandakan purata pergerakan 20 harinya.

 

Sementara itu, pengeluar acuan industri Rapid Synergy Bhd susut lapan sen atau 8.89% kepada 82 sen, dengan 2.07 juta saham bertukar tangan. Saham pengeluar pertanian Imaspro Corp Bhd juga turun empat sen atau 3.06%, selepas 151,400 saham diniagakan.

 

BACA: SC saman Yu Kuan Chon atas manipulasi saham Shangri-La, tuntut bayaran lebih RM26 juta

 

Yu merupakan pemegang saham terbesar dalam YNH Property Bhd, dengan 32.6% kepentingan. Beliau adalah pengerusi dan pengarah eksekutif syarikat itu.

 

Beliau juga memegang 22.8% kepentingan dalam Rapid Synergy dan 15.7% kepentingan dalam Imaspro, menurut laporan The Edge.

 

Ketiga-tiga kaunter mengalami penjualan pesat pada bulan Januari. Rapid Synergy telah kehilangan sebanyak 97.1% tahun setakat ini, manakala YNH juga telah kehilangan 87.9%. Imaspro tidak terlepas daripada penurunan jualan, kehilangan sebanyak 69.4% sejak awal tahun.

 

Pada 26 Jun 2024, SC mendakwa Yu telah memperdagangkan saham Shangri-La Hotels (M) Bhd antara 1 Mac 2018 dan 24 Julai 2018, dengan cara yang menyebabkan lonjakan dalam jumlah dagangan dan harga saham kumpulan hospitaliti.

 

Pengawal selia berkata ia sedang mendapatkan perintah untuk memaksa Yu membayar disgorgement berjumlah RM26.57 juta, tiga kali ganda keuntungan daripada manipulasi yang didakwa.

 

SC juga mahu penalti sivil RM1 juta dikenakan ke atas Yu dan dihalang daripada menguruskan mana-mana syarikat awam selama lima tahun, dan daripada berdagang di bursa saham untuk tempoh yang sama. - DagangNews.com