Timbalan Gabenor BNM berkeyakinan OPR pada paras 3%, pertumbuhan ekonomi negara capai 5% pada 2024 | DagangNews Skip to main content

Timbalan Gabenor BNM berkeyakinan OPR pada paras 3%, pertumbuhan ekonomi negara capai 5% pada 2024

Kali terakhir BNM melaraskan kadar dasar semalaman (OPR) pada Mei 2023, menyaksikan kenaikan kadar sebanyak 125 mata asas kepada 3% -Gambar NAIM AZIZ/DagangNews
Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 10 Sept - Ekonomi Malaysia yang berdaya tahan dan tekanan harga terkawal sepatutnya dapat mengekalkan kadar faedah yang tidak berubah sepanjang tahun ini walaupun bank pusat global beralih ke arah pelonggaran, menurut Timbalan Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM).

 

Ekonomi Malaysia bakal berkembang sekitar 5% pada 2024, manakala inflasi tidak akan melebihi 3%, kata Adnan Zaylani Mohamad Zahid dalam temu bual televisyen Bloomberg dengan Rosalind Mathieson. 

 

"Tiada sebab yang kukuh atau sebarang tekanan ke atas kadar faedah pada peringkat ini, walaupun kami perlu mempertimbangkan risiko pada masa hadapan," kata beliau di London.

 

 

Pendirian neutral membezakan Malaysia daripada rakan sebayanya di Asia Tenggara, apabila Rizab Persekutuan Amerika Syarikat (AS) bersedia untuk mengurangkan kadar faedah.

 

Kali terakhir BNM melaraskan kadar dasar semalaman (OPR) pada Mei 2023, menyaksikan kenaikan kadar sebanyak 125 mata asas kepada 3%. 

 

Di tempat lain di rantau ini, Filipina mengurangkan kos pinjaman daripada paras tertinggi dalam tempoh 17 tahun bulan lepas, manakala Indonesia dan Thailand telah memberi isyarat untuk melonggarkan tetapan monetari.

 

Kadar Malaysia tahun depan adalah kurang jelas, dengan "masih banyak faktor yang boleh dimainkan", terutamanya mengenai inflasi, menurut Adnan. 

 

Bank pusat sedang memerhatikan perubahan dasar domestik yang boleh memberi kesan kepada pertumbuhan negara dan prospek inflasi, katanya.

 

BNM mempunyai sebab untuk terus berhati-hati tentang pelonggaran dasar monetari sebelum waktunya. Tekanan harga berisiko meningkat jika Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menamatkan subsidi menyeluruh RON95 yang paling banyak digunakan di negara ini, satu langkah yang penting bagi mengukuhkan kewangan kerajaan. 

 

Anwar Ibrahim, yang juga merangkap Menteri Kewangan, masih belum komited dengan garis masa untuk langkah itu, penganalisis menjangkakan ia akan ditangguhkan pada akhir 2024 paling awal.

 

Tidak kira apa langkah yang diambil, kerajaan dijangka mencapai sasaran defisit fiskal sebanyak 4.3% daripada keluaran dalam negara kasar (KDNK) tahun ini dan mungkin sekitar 3% hingga 3.5% pada 2025, kata Adnan.

 

Ringgit pula telah meningkat 0.3% pada awal dagangan pada hari Selasa, mengatasi semua rakan setara pasaran baru munculnya.

 

Mata wang itu telah pulih daripada paras terendah berbanding dolar AS pada Februari tahun ini.


 
Pemulihan itu didorong oleh langkah-langkah yang diselaraskan kerajaan dan bank pusat bagi menggalakkan syarikat korporat menghantar pulang pendapatan mereka ke luar negara, sesuatu yang akan terus mereka lakukan walaupun "ringgit telah pulih semula dengan baik", kata Adnan.

 

Dari segi luaran, Malaysia bersedia untuk mengharungi sebarang kelembapan di China yang juga meupakan rakan dagangan terbesarnya atau risiko perang perdagangan global, hasil daripada kepelbagaian ekonomi negara Asia Tenggara itu, kata Adnan.

 

Timbalan gabenor itu berada di London untuk menghadiri forum pada Selasa anjuran Majlis Pimpinan Pusat Kewangan Islam Antarabangsa Malaysia untuk menggalakkan pertumbuhan kewangan Islam dalam pasaran sukuk terbesar dunia.- DagangNews.com