TNB bakal kembangkan aset tenaga boleh diperbaharui di Eropah menerusi Vantage RE Ltd | DagangNews Skip to main content

TNB bakal kembangkan aset tenaga boleh diperbaharui di Eropah menerusi Vantage RE Ltd

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 7 Ogos - Tenaga Nasional Bhd (TNB) dijangka mengembangkan aset tenaga boleh diperbaharui (RE) di United Kingdom dan Eropah melalui anak syarikat milik penuhnya Vantage RE Ltd.

 

Menurut firma Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research, unit UK gergasi utiliti nasional itu sedang pesat mengembangkan kapasiti RE.

 

Ini dilakukan melalui pengambilalihan, pembangunan brownfield dan pembangunan greenfield di United Kingdom, dan berpotensi ke Eropah.

 

“Hari ini, Vantage mempunyai kapasiti portfolio sebanyak 1.2 gigawatt (GW), yang membentuk kira-kira 27% daripada jumlah portfolio RE 4.4GW TNB (termasuk RE Malaysia), dan Vantage menyasarkan untuk mengembangkan kapasitinya kepada lebih daripada dua GW menjelang 2030, ” menurut HLIB dalam laporannya susulan lawatan tapak baru-baru ini ke Vantage.

 

TNB telah melabur dalam RE di United Kingdom sejak 2017.

 

Ia kemudiannya menubuhkan anak syarikat milik penuh, Vantage RE, pada 2021 sebagai sebahagian daripada strategi kumpulan untuk mengembangkan portfolio RE luar negara di Eropah.

 

 

Vantage RE Ltd

 

 

“Vantage memainkan peranan penting bagi TNB untuk mempelbagaikan portfolio RE kumpulan di luar pangkalannya di Malaysia.

 

“Pembangunan RE Malaysia sangat bergantung kepada keputusan Suruhanjaya Tenaga (EC) dan kadar penggunaan Malaysia untuk teknologi RE, yang menimbulkan risiko kelewatan kepada rancangan bercita-cita tinggi TNB untuk mencapai pelepasan sifar bersih menjelang 2050,” jelas HLIB Research.

 

"Sebaliknya, United Kingdom (dan Eropah) mempunyai pasaran RE yang agak matang dengan penerimaan dan kesedaran yang tinggi dalam kalangan orang ramai, seperti yang ditunjukkan oleh bahagian pasaran tinggi penjanaan RE mereka," tambahnya.

 

HLIB Research mengekalkan saranan "pegang" terhadap TNB. Ia mempunyai harga sasaran tidak berubah sebanyak RM13.30 di kaunter.

 

Firma penyelidikan itu berkata ia secara keseluruhannya positif terhadap Vantage dalam mengukuhkan komitmen TNB serta Malaysia ke arah mencapai sifar bersih 2050.

 

"Dalam mengejar pelepasan sifar bersih, pihak pengurusan juga telah mengenal pasti peluang pertumbuhan pendapatan," katanya.

 

Walau bagaimanapun, ia menyatakan harga saham semasa TNB telah pun menetapkan harga dalam potensi pertumbuhan pendapatan, manakala hasil dividen menjadi agak tidak menarik; oleh itu ia adalah penarafan "pegang" di kaunter.

 

 

Vantage RE Ltd

 

 

Ia berkata Vantage berfungsi sebagai platform penting untuk TNB memahami pelaksanaan RE dan struktur sektor tenaga di negara yang lebih maju seperti United Kingdom.

 

"TNB menyasar untuk menggunakan amalan terbaik, teknologi, struktur pembiayaan, pengetahuan dan pembaharuan kawal selia dari United Kingdom, untuk memperjuangkan aspirasi Malaysia dalam mencapai pelepasan sifar bersih menjelang 2050," kata HLIB Research.

 

"Vantage telah memudahkan beberapa peminjaman TNB untuk menyokong pertumbuhan bakat dan pemindahan pengetahuan," tambahnya. - DagangNews.com