Tye Lim Huat didenda RM667,500 dan dibuang daripada Daftar Bursa Malaysia | DagangNews Skip to main content

Tye Lim Huat didenda RM667,500 dan dibuang daripada Daftar Bursa Malaysia

KUALA LUMPUR 8 Dis - Bursa Malaysia Securities Bhd telah menegur Tye Lim Huat secara terbuka kerana aktiviti perdagangan yang dilarang atau menyalahi undang-undang dan salah laku lain.

 

Pengawal selia bursa saham itu juga mengenakan denda RM667,500 ke atas Tye dan mengarahkan wakil peniaga itu dibuang daripada daftar Bursa Malaysia Securities.

 

"Bursa Malaysia Securities memandang serius salah laku yang menjejaskan integriti pasaran dan perlindungan pelanggan serta menjejaskan integriti dan kelakuan profesional atau etika orang berdaftar, termasuk wakil pedagang saham, secara serius dan tidak akan bertolak ansur dengan mana-mana amalan perdagangan yang menyalahi undang-undang," katanya dalam satu kenyataan. .

 

Ia berkata Tye, pada masa penting pelanggaran itu, adalah wakil pedagang saham bertauliah bagi Malacca Securities Sdn Bhd (MSSB) di pejabat utamanya.

 

Bursa berkata Tye telah melaksanakan dagangan jualan singkat yang dilarang pada beberapa hari dalam “akaun Pelanggan A di lima kaunter, iaitu, Comfort Gloves Bhd, Anzo Holdings Bhd, Notion VTec Bhd, SMTrack Bhd dan Careplus Group Bhd, serta jualan singkat intraday berdagang dalam Supermax Corporation Bhd dan Duopharma Biotech Bhd selama beberapa hari dalam akaun cagaran Pelanggan A.”

 

"Sebagai orang berdaftar yang berpengalaman, Tye tahu atau sepatutnya tahu bahawa dia tidak sepatutnya menggunakan mana-mana akaun pelanggan untuk perdagangan peribadinya, menggabungkan wangnya dengan wang pelanggan dan menggunakan atau mempunyai akses kepada maklumat sulit pelanggan seperti ID pengguna, kata laluan dan pin dagangan untuk kemudahan dagangan dalam talian tanpa mengira hubungan rapatnya dengan Pelanggan A.

 

"Oleh itu, walaupun Klien A telah membenarkan Tye menggunakan atau mengurus atau mengendalikan akaunnya, mempunyai pengetahuan atau memaafkan salah laku Tye atau tidak mempertikaikan perdagangan, ia tidak membebaskan atau mengurangkan liabiliti atau kesalahan Tye untuk pelanggaran kerana dia telah secara terang-terangan dan dengan sengaja bertindak melanggar peraturan dan undang-undang sekuriti," kata Bursa. - DagangNews.com