U Mobile, Time membentuk perkongsian strategik dalam persediaan pengembangan pesat 5G di seluruh negara | DagangNews Skip to main content

U Mobile, Time membentuk perkongsian strategik dalam persediaan pengembangan pesat 5G di seluruh negara

Dari kiri, Wong Heang Tuck, CEO U Mobile, Woon Ooi Yuen, CTO U Mobile, Ganesh Sivasamboo, EVP Wholesale di Time dan Datuk Zainal Amanshah, Pengarah Eksekutif Time.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 29 Julai – U Mobile, penyedia perkhidmatan mudah alih dan digital, bersama TIME dotCom (Time), salah satu penyedia telekomunikasi di Malaysia, membentuk perkongsian strategik dalam persediaan penggunaan pesat rangkaian 5G U Mobile di bawah model dwi rangkaian kerajaan.

 

Perkongsian ini akan menyaksikan U Mobile memanfaatkan rangkaian backhaul gentian meluas Time untuk mempersiapkan pelancarannya bagi rangkaian 5G kedua.

 

Melalui kerjasama ini, U Mobile mengukuhkan lagi keupayaannya untuk memastikan pengalaman 5G unggul yang sangat boleh dipercayai, menyokong kapasiti besar dan memberikan kelajuan yang sangat pantas.

 

Di bawah Memorandum Persefahaman (MoU) ini, U Mobile dan Time akan bekerjasama membangunkan penyelesaian backhaul bagi memenuhi strategi penggunaan 5G dan keperluan teknikal U Mobile.

 

Kedua-dua pihak akan berusaha untuk membangun dan melaksanakan proses dan strategi penyepaduan untuk mengoptimumkan keserasian rangkaian dan menghasilkan prestasi tinggi untuk semua pengguna, daripada pengguna, perusahaan, hingga sektor awam.

 

MoU antara U Mobile dan Time ini bukan sahaja tertumpu kepada penyelesaian teknikal; kedua-dua pihak akan meneroka inisiatif tambahan yang memanfaatkan kekuatan dan sumber masing-masing. Inisiatif ini bertujuan untuk mempromosikan dan mempamerkan aplikasi 5G dan kes penggunaan merentas pelbagai menegak, menggalakkan penggunaan 5G dengan menunjukkan kuasa transformatif 5G.

 

CTO U Mobile. Woon Ooi Yuen berkata, “U Mobile telah menjalin hubungan yang lama dengan Time dan kami berbesar hati untuk memperdalam kerjasama kami dengan bekerjasama dalam menjangkakan penggunaan dipercepatkan rangkaian 5G U Mobile di bawah model rangkaian dwi kerajaan".

 

"Dengan memanfaatkan rangkaian backhaul gentian meluas Time, U Mobile bukan sahaja dapat mempercepatkan liputan 5G di seluruh Malaysia, kami juga akan dapat menyampaikan rangkaian 5G yang menampilkan ketersediaan tinggi, daya tahan yang baik, kependaman ultra rendah dan lebar jalur yang tinggi.

 

"Ciri prestasi ini akan memberi manfaat kepada semua pengguna tetapi amat penting untuk membolehkan automasi dan aplikasi IoT yang boleh dipercayai merentas industri,” kata Woon.

 

Sementara itu, Ganesh Sivasamboo, EVP Wholesale Time berkata, rangkaian MEF 3.0 Time yang diperakui tiga kali ganda telah dibina untuk dipercayai dan cukup berdaya tahan untuk memenuhi permintaan kapasiti backhaul rangkaian 5G dan cukup teguh untuk menyokong ketersambungan yang dipertingkatkan dan pembangunan ekosistem IoT untuk kediaman, bandar dan industri yang lebih pintar. 

 

U Mobile pada masa ini memanfaatkan jejak infrastruktur gentian Time untuk memperluaskan ketersediaan produk U Home Fibernya kepada lebih 1 juta lagi rumah, terutamanya di bangunan bertingkat di sepanjang pantai Barat Semenanjung Malaysia. - DagangNews.com