UEM Sunrise jual baki 40% pegangan dalam Aura Muhibbah kepada KLK bernilai RM386.2 juta | DagangNews Skip to main content

UEM Sunrise jual baki 40% pegangan dalam Aura Muhibbah kepada KLK bernilai RM386.2 juta

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 19 Jun - UEM Sunrise Bhd telah melupuskan baki 40% pegangannya dalam usaha sama, Aura Muhibah Sdn Bhd (AMSB) di Johor, kepada Kuala Lumpur Kepong Bhd (KLK) apabila UEM Sunrise memilih untuk menjualnya.

 

Hasil jualan sebanyak RM386.2 juta akan digunakan untuk mengurangkan hutang tertunggak UEM Sunrise apabila matang menjelang akhir tahun, yang seterusnya akan mengurangkan penggearan kasar kumpulan daripada 0.61 kali kepada 0.55 kali, menurut makluman syarikat itu kepada Bursa Malaysia.

 

UEM Sunrise dijangka mengiktiraf keuntungan pelupusan bersih sebanyak RM32 juta.

 

Apabila perjanjian itu selesai, KLK akan memiliki sepenuhnya usaha sama yang memiliki 2,500 ekar tanah di Kulai, selatan Johor.

 

Usaha sama itu ditubuhkan sedekad lalu pada Februari 2014. Rancangannya kemudiannya adalah untuk mempunyai pembangunan kediaman, komersial dan perindustrian bercampur, seperti yang dinyatakan dalam pemfailan pada masa itu.

 

UEM Sunrise berkata pegangan pelupusan dalam AMSB adalah selaras dengan pelan strategik pemulihan kumpulan untuk berubah menjadi pemain hartanah yang seimbang, dengan matlamat segera untuk mengukuhkan prestasi kewangan melalui penjualan tanah dan aset bukan strategik.

 

UEM Sunrise berpeluang untuk merealisasikan keuntungan daripada pelupusan dan membuka kunci nilai salah satu aset lamanya, tambahnya.

 

“Seterusnya, ini juga akan membolehkan syarikat menumpukan secara strategik pada asetnya yang lain di wilayah selatan, khususnya pembangunan perindustrian di Gerbang Nusajaya, Iskandar Puteri,” tambahnya lagi.

 

UEM Sunrise berkata perjanjian itu dijangka selesai pada 29 Jun.

 

Harga saham UEM Sunrise ditutup turun dua sen atau 1.7% pada RM1.16, menjadikan kumpulan itu permodalan pasaran RM5.87 bilion.

 

Sementara itu, KLK susut 28 sen atau 1.4% kepada RM20.22, memberikan kumpulan itu permodalan pasaran RM22.22 bilion. - DagangNews.com