Unitrade sedia khidmat sewaan rumah modular kepada semua industri | DagangNews Skip to main content

Unitrade sedia khidmat sewaan rumah modular kepada semua industri

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 10 Ogos - Unitrade Industries Berhad akan mengembangkan perkhidmatan penyewaannya dengan penambahan sistem rumah modular selaras dengan Akta Piawaian Minimum Perumahan dan Kemudahan Pekerja 1990 (Akta 446), yang bertujuan memastikan penginapan yang layak untuk pekerja, berkuat kuasa sepenuhnya pada 1 September 2020.

 

Akta 446 sebelum ini hanya terpakai kepada perladangan dan industri perlombongan tetapi kini meluas ke semua sektor pekerjaan.

 

Rumah modular Unitrade dipasarkan terutamanya kepada sektor pembinaan sebagai tempat penginapan pekerja di tapak serta kepada entiti yang ingin membina Centralized Labor Quarter (CLQ).

 

Selain asrama, rumah pasang siap juga boleh dilaksanakan sebagai pejabat tapak, kantin, klinik dan bilik dobi.

 

Pengarah Eksekutif Unitrade, Simson Sim Xian Zhi berkata, sejak penguatkuasaan Akta 446 yang dipinda, banyak syarikat telah bergelut untuk memenuhi garis panduan yang diperlukan dengan cara yang menjimatkan.

 

"Dengan rumah modular dua tingkat ini, kami berpotensi mengganggu pasaran kerana ia mengambil ruang lantai yang lebih kecil dan dengan itu kosnya lebih rendah pada asas setiap jumlah pekerja.

 

"Paling penting ia adalah selaras dengan Akta 446. Antara garis panduan yang perlu dipatuhi termasuk ruang bilik tidur minimum 3 meter persegi untuk setiap pekerja untuk asrama," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Satu set rumah modular Unitrade dengan kapasiti 130 pekerja mengambil 198.75 meter persegi keluasan lantai manakala kabin konvensional memerlukan lebih dua kali ganda ruang pada 448.00 meter persegi untuk kapasiti yang sama.

 

Simson berkata, pihaknya percaya model yang ditawarkan itu  mempunyai kelebihan tambahan, khususnya kepada kontraktor kecil dan sederhana yang ingin meminimumkan perbelanjaan modal.

 

Katanya, buat masa sekarang, pihaknya sedang mengadakan perbincangan dengan beberapa pelanggan komersial untuk menempatkan lebih 4,000 pekerja.

 

"Semasa kami mengembangkan bahagian penyewaan ini, aliran hasil berulang kami juga akan bertambah baik, memberikan kami keterlihatan pendapatan yang lebih baik dan kestabilan jangka panjang," katanya. - DagangNews.com