Unjuran pendapatan Datasonic bagi FY24-26 dinaikkan sehingga 49% susulan lanjutan kontrak RM175 juta daripada KDN – RHB Investment | DagangNews Skip to main content

Unjuran pendapatan Datasonic bagi FY24-26 dinaikkan sehingga 49% susulan lanjutan kontrak RM175 juta daripada KDN – RHB Investment

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 10 Jan - RHB Investment menaikkan unjuran pendapatan Datasonic Group Bhd bagi tahun kewangan 2024 sehingga 2026 (FY24-26) sebanyak 0.5%, 26.1% dan 49% susulan lanjutan kontrak berjumlah RM175 juta daripada Kementerian Dalam Negeri (KDN).

 

Lanjutan kontrak tersebut melibatkan pembekalan MyKad, perkhidmatan penyelenggaraan menyeluruh dan rumusan e-Pasport bagi tempoh enam bulan lagi yang berakhir pada 31 Mei 2024.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Datasonic terima lanjutan kontrak penyelesaian pasport RM134.95 juta, kontrak bekalan MyKad RM28.68 juta

 

Firma penyelidikan itu berkata pelarasan pendapatan tersebut mengambil kira purata harga jualan (ASP) baharu dan semakan semula andaian jumlah dengan sewajarnya.

 

“Kami menjangkakan sentimen terhadap saham akan bertambah baik berikutan lanjutan kontrak, yang memastikan kemampanan pendapatan, dan kekal berharap lebih banyak kontrak diperoleh untuk meningkatkan lagi buku pesanan,” ulasnya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

RHB Investment mengekalkan saranan ‘beli’ dengan harga sasaran (TP) lebih tinggi pada 63 sesaham berbanding 57 sen sebelum ini berdasarkan nisbah harga kepada pendapatan (P/E) kekal pada 20 kali ganda, dengan 2% premium alam sekitar sosial dan tadbir urus (ESG) kerana skor ESG Datasonic melebihi median negara.

 

Menurut firma itu, lanjutan kontrak adalah dalam jangkaan, tetapi peningkatan harga kontrak adalah satu kejutan positif dan sebahagiannya akan menaikkan harga saham yang tidak terjual.

 

Meskipun tempoh lanjutan adalah singkat, firma itu berkata agensi berkaitan sedang menilai cadangan untuk tempoh kontrak yang lebih lama.

 

"Kerajaan sedang menilai versi rumusan pasport dan sistem pencetakan baharu yang dipertingkatkan, yang menyebabkan kontrak semasa dilanjutkan hanya selama enam bulan," jelasnya.

 

RHB Investment berkata lanjutan kontrak meningkatkan buku pesanan Datasonic kepada kira-kira RM409 juta, memberikan nisbah perlindungan 1.2 kali ganda.

 

“Melangkah ke hadapan, pengurusan kekal komited untuk mendapatkan kontrak jangka panjang bagi rumusan kad pengenalan dan pasport, berserta perkakasan dan sistem percetakan baharu, dan projek lain yang termasuk projek pasport asing, sistem pengurusan identiti, penyelesaian auto-gate, dan MyKid,” katanya.

 

RHB Investment berkata risiko negatif utama saranannya merangkumi kontrak tidak diperbaharui, dan turun naik dalam pesanan.

 

Setakat pukul 10:17 pagi ini, saham Datasonic kekal pada 45.5 sen dengan permodalan pasaran bernilai RM1.3 bilion. - DagangNews.com