Velocity jual 85% kepentingan dalam anak syarikat berharga RM20 juta kepada bekas pemegang saham MMAG  | DagangNews Skip to main content

Velocity jual 85% kepentingan dalam anak syarikat berharga RM20 juta kepada bekas pemegang saham MMAG 

KUALA LUMPUR 28 Jun - Velocity Capital Partner Bhd menjual 85% pegangan dalam Cipta X Sdn Bhd, sebuah firma teknologi maklumat, kepada MMAG Holdings Bhd dengan wang tunai RM20 juta.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, Velocity berkata, baki 15% pegangan dalam Cipta X, sebelum ini dikenali sebagai Solutions Sdn Bhd, dipegang oleh Lai Kwok Ching, yang membeli pegangan itu daripada Green Packet Bhd pada 24 Jan dengan harga RM3.5 juta.

 

Sementara itu, MMAG yang kaya dengan tunai sebelum ini merupakan pemegang saham utama Velocity, yang ketika itu dikenali sebagai CSH Alliance Bhd, sebelum melupuskan keseluruhan 16.61% kepentingan ekuitinya, bersama 194.5 juta waran, untuk RM37.36 juta tunai pada September 2023.

 

Menurut laporan tahunan 2023, Datuk Liu Han Ming, melalui Sheng Dar Holding Sdn Bhd merupakan pemegang saham terbesar Velocity dengan 16.61% kepentingan, diikuti Tan Yip Jiun, melalui ChipSeng Heng Holdings Sdn Bhd dengan 12.17% kepentingan.

 

Sebelum CSH Alliance, nama lama syarikat itu ialah KTG Bhd, DWL Resources Bhd, Spring Gallery Bhd, PFCE Bhd dan App Industries Bhd. Kali terakhir syarikat menukar namanya adalah pada 28 Dis 2023.

 

 

mmag

 

 

“Memandangkan ketidaktentuan dan cabaran yang menyelubungi keuntungan Cipta X dan kemungkinan mendapatkan pelanggan baharu tambahan, serta keperluan untuk pembiayaan dan sumber tambahan bagi operasi berterusannya, lembaga pengarah berpendapat adalah demi kepentingan terbaik Velocity supaya melupuskan Cipta X bagi mengurangkan risiko perniagaan," kata Velocity dalam pemfailan bursa.

 

Velocity berkata, pelupusan itu menyediakan "peluang tepat pada masanya" untuk kumpulan itu membuka kunci dan merealisasikan nilai pelaburan dan asetnya dalam Cipta X. Anggaran keuntungan daripada pelupusan adalah kira-kira RM3.97 juta.

 

Hasil daripada pelupusan yang dicadangkan akan diperuntukkan semula untuk membiayai perniagaan sedia ada kumpulan, pengembangan masa depan dan sebarang usaha niaga yang berpotensi.

 

Penjualan itu bertujuan untuk memperbaiki kedudukan aliran tunai kumpulan dan mengurangkan pergantungan kepada pinjaman bank, katanya.

 

Tertakluk kepada terma dan syarat perjanjian, cadangan pelupusan dijangka selesai pada suku ketiga. - DagangNews.com