F&N jangka 2023 kekal mencabar dengan kenaikan harga bahan mentah, ketidakstabilan rantaian bekalan | DagangNews Skip to main content

F&N jangka 2023 kekal mencabar dengan kenaikan harga bahan mentah, ketidakstabilan rantaian bekalan

KUALA LUMPUR 17 Jan - Fraser & Neave Holdings Berhad (F&N) menjangkakan persekitaran perniagaan pada 2023 kekal mencabar seperti 2022 dengan peningkatan harga bahan mentah, potensi ketidakstabilan dalam rantaian bekalan global dan risiko kemelesetan yang akan memberi kesan kepada keseluruhan landskap komoditi.

 

Ketua Pegawai Eksekutif F&N, berkata, Lim Yew Hoe berkata, kumpulan itu akan terus mengukuhkan langkah pengurusan kosnya di tengah-tengah jangkaan inflasi bagi barangan komoditi dan bahan mentah, serta kesan berlarutan daripada pandemik COVID-19 seperti gangguan rantaian bekalan dan peningkatan kos pengangkutan.

 

Beliau menekankan bahawa akan terus fokus kepada pembinaan perniagaan, terutamanya dalam memanfaatkan sinergi yang dibawa oleh perniagaan Cocoaland Holdings Berhad dan Ladang Permai Damai Sdn. Bhd. ke dalam kumpulan.

 

Katanya, F&N berjaya mengharungi 2022 untuk kekal berdaya tahan dan mempunyai alasan kukuh untuk menantikan tahun kewangan 2023 yang diperkukuh semula (FY2023).

 

“Prestasi keseluruhan kami pada FY22, terutamanya pada suku keempat membuatkan kami kekal optimis.

 

"Pada 4QFY22, kami mula melihat margin yang lebih baik, disebabkan strategi berkesan yang kami sediakan sebagai tindak balas kepada pasaran yang mencabar," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan selepas mesyuarat agung tahunan (AGM) ke-61 syarikat hari ini.

 

Yew Hoe berkata, kumpulan itu mula melihat hasil teguh kumpulan terhadap strategi jangka panjangnya untuk pertumbuhan dan kecekapan.

 

“Kami dapat meneruskan dengan melengkapkan rancangan pemerolehan dan perbelanjaan modal kami pada 2022.

 

"Pelaburan yang kami buat dalam beberapa tahun kebelakangan ini mula membuahkan hasil," katanya.

 

Beliau berkata, penyiapan beberapa projek seperti gudang bersepadu dan sistem solar fotovoltaik solar menyumbang kepada penjimatan dan kecekapan kos pada FY22.

 

Pengerusi F&N, Tengku Syed Badarudin Jamalullail berkata, kumpulan itu juga memasuki era baharu dan menarik apabila ia berkembang ke sektor baharu seperti penternakan tenusu dan produk makanan halal.

 

“Setelah mengharungi pelbagai cabaran beberapa tahun kebelakangan ini, pasukan kami lebih bersatu dan padu berbanding sebelum ini.

 

“Saya berbangga dengan warga kita, yang telah menunjukkan begitu banyak daya tahan dalam menghadapi pelbagai cabaran global dan domestik,” katanya. - DagangNews.com