Tiga faktor dorong BNM naikkan OPR buat kali keempat November ini - MARC | DagangNews Skip to main content

Tiga faktor dorong BNM naikkan OPR buat kali keempat November ini - MARC

Oleh ZUNAIDAH ZAINON

KUALA LUMPUR 28 Okt - MARC Ratings menjangkakan Bank Negara Malaysia (BNM) akan menaikkan kadar dasar semalaman (OPR) sebanyak 25 mata asas dalam mesyuarat Jawatankuasa Dasar Monetari (MPC) minggu hadapan. 

 

Setakat September, OPR telah dinaikkan tiga kali sebanyak 75 mata asas menjadikan kadar itu kini pada 2.5%, daripada paras terendah 1.75% sejak 2020.

 

Agensi penarafan itu mendapati tiga faktor yang akan mendorong kepada kenaikan kadar tersebut terutamanya risiko bahagian tarikan permintaan dalam persamaan inflasi.

 

Katanya, ini memandangkan prospek pertumbuhan domestik jangka pendek yang bertambah baik, menunjukkan pengukuhan pada masa hadapan.

 

"Sebab kedua ialah tekanan inflasi global berkemungkinan berterusan ekoran gangguan terhadap pasaran komoditi. 

 

"Dan terakhir, ringgit kekal dalam tekanan dalam beberapa bulan akan datang di tengah-tengah kadar faedah yang lebih tinggi di Amerika Syarikat (AS)," katanya dalam kenyataan.

 

Data yang dikeluarkan Jabatan Perangkaan Jumaat lalu, menunjukkan kadar inflasi Malaysia pada September mencatat 4.5%, iaitu lebih rendah berbanding 4.7% pada Ogos.

 

Begitu juga perbandingan bulan ke bulan yang menunjukkan inflasi September 2022 terus menyederhana kepada 0.1% berbanding 0.2% pada Ogos 2022. Bagi tempoh Januari hingga September 2022, kadar inflasi adalah 3.3%.

 

Kenaikan pada bulan tersebut disumbangkan terutamanya oleh peningkatan inflasi kumpulan makanan yang menyederhana kepada 6.8% berbanding 7.2% pada Ogos 2022.

 

Sementara itu, MARC Ratings berkata, pada September, tekanan jualan yang tinggi di tengah-tengah kelemahan bon global mendorong hasil bon kerajaan tempatan lebih tinggi merentasi semua tempoh matang.

 

Menurutnya, pasaran kewangan global digemparkan oleh inflasi yang sangat tinggi, mendorong jangkaan pasaran mengenai pengetatan monetari yang lebih agresif selepas diawasi oleh bank pusat utama.

 

"Disebabkan penjualan itu, hasil Sekuriti Kerajaan Malaysia (MGS) melonjak antara 36 mata asas dan 47 mata asas bulan ke bulan sepanjang keluk 3 tahun 20 tahun.

 

"Daripada makluman, hasil MGS 3 tahun melonjak 45 mata asas untuk diselesaikan pada 3.78%, tertinggi dalam tempoh lebih lima tahun. 

 

"Memandangkan magnitud lonjakan hasil MGS secara relatifnya lebih kecil daripada Perbendaharaan AS, sebaran hasil AS-Malaysia telah mengecil," jelasnya.

 

Oleh itu, katanya, adalah tidak menghairankan apabila aliran asing bersih ke dalam pasaran bon tempatan bertukar negatif kepada -RM439 juta pada September selepas mencatat aliran masuk RM5.6 bilion pada Ogos. 

 

"Akibatnya, aliran asing terkumpul setakat tahun ini jatuh lebih dalam ke wilayah negatif kepada -RM1.6 bilion," tambahnya.

 

Agensi itu berkata, aliran keluar bersih asing didorong terutamanya oleh penebusan MGS yang lebih tinggi, mengatasi pembelian asing bersih Terbitan Pelaburan Kerajaan (GII) (RM80.7 juta) dan Bil Perbendaharaan Islam Malaysia (RM2.2 bilion).

 

Bon korporat juga telah mencatatkan aliran masuk asing bersih (September: RM141.4 juta; Ogos: RM69 juta).

 

"Di sebalik penjualan pasaran bon, penjualan terbitan baharu GII Kemampanan RM4.5 bilion selama 15.5 tahun telah menarik permintaan yang baik dengan nisbah bida kepada perlindungan sebanyak 2.4x. 

 

"Ia adalah fakta penting bahawa isu ini adalah yang pertama seumpamanya dalam pasaran bon kerajaan," jelasnya. - DagangNews.com