UAE disenaraikan sebagai negara yang miliki pasport terbaik di dunia | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 15 December 2022

UAE disenaraikan sebagai negara yang miliki pasport terbaik di dunia

 

 

 

PADA waktu saya di UAE pada tahun 2000, pasport Malaysia lebih tinggi dari Emiriah Arab Bersatu (UAE) yang kini disenaraikan sebagai pasport nombor satu dunia yang perlu dipegang dari segi mobiliti dan kebebasan daripada sekatan perjalanan.

 

Ini menurut penerbitan terkini Indeks Pasport, kedudukan global oleh firma penasihat kewangan kewarganegaraan yang berpangkalan di Montreal, Arton Capital.

 

UAE, sebuah syeikh Teluk kecil yang kaya dengan minyak dengan kira-kira 10 juta orang - kira-kira 90% daripadanya adalah ekspatriat asing - telah menewaskan pasukan seperti Jerman, Sweden, Finland dan Luxembourg dalam ranking terkini, walaupun negara-negara itu semuanya berada dalam lima teratas.

 

Walau bagaimanapun, pada Kedudukan Negara Menyambut, yang melihat 199 negara dan hanya mengukurnya dari segi jumlah pasport yang mereka terima tanpa visa, dengan visa semasa ketibaan atau dengan eTA, Kanada adalah No. 71 yang sederhana. The Great White North membenarkan 54 negara akses mudah.

 

Itu tepat di atas Australia, yang memberikan keistimewaan itu kepada 46 negara, dan Amerika Syarikat, yang membenarkan 45 negara.


 

wainuiomata

 


Malaysia berada di No.4 dan Singapura berada di No.16 dalam Kedudukan Negara Menyambut Baik, diikuti rapat oleh beberapa destinasi Asia lain yang menerima model timbal balik: Hong Kong di No. 21 dan Korea Selatan di No. 33.

 

Kedudukan pasport menambah senarai anugerah UAE yang semakin meningkat, termasuk bangunan tertinggi di dunia, kolam renang terdalam dan hotel tertinggi.

 

Sepanjang pandemik, UAE sebahagian besarnya menjauhkan diri daripada sekatan berskala penuh yang dilihat di seluruh dunia, sebaliknya bergantung pada mandat topeng dan inokulasi yang ketat. Pengendalian lincah kerajaan terhadap wabak itu menarik pengunjung dari seluruh dunia yang ingin melarikan diri dari sekatan di negara asal mereka.


 

wainuiomata

 


Walaupun dunia terus merasakan gegaran susulan wabak itu, secara mengejutkan, perjalanan tidak pernah semudah ini, dengan pertumbuhan berterusan dalam kuasa pasport secara menyeluruh, satu trend yang kami ramalkan akan berterusan hingga 2023.

 

Pada asasnya, jika  seorang pemegang pasport Emirati boleh pergi ke sejumlah besar negara tanpa visa, dan di banyak negara lain  boleh mendapatkan visa sebaik sahaja tiba. Pemegang pasport Emirati boleh memasuki 121 negara tanpa visa, dan mendapatkan visa semasa ketibaan di 59 negeri lagi. Mereka memerlukan visa untuk hanya 19 negara, bermakna Emirati boleh mengakses 91% negara di dunia tanpa perlu memohon visa sebelum melakukan perjalanan.

 

Bandingkan dengan Amerika Syarikat, yang pasportnya membenarkan perjalanan tanpa visa ke 109 negara dan visa semasa ketibaan ke 56, manakala 26 negara memerlukan rakyat Amerika memohon visa untuk masuk.  Jangkauan dunia pasport A.S. dikira pada 83% negara di dunia, berbanding dengan 91% UAE.

 

UAE, hab padang pasir untuk perniagaan dan perjalanan yang menempatkan ibu pejabat syarikat paling multinasional di mana-mana negara Timur Tengah, menerima skor mobiliti teratas senarai sebanyak 180. Metodologi di sebalik skor itu mengambil kira bebas visa dan visa keistimewaan ketibaan di negara lain, dan semakin tinggi skor mobiliti, lebih baik mobiliti global yang dinikmati oleh pemegang pasportnya, menurut laporan itu.

 

Apa yang membezakan pasport UAE khususnya ialah keupayaannya untuk pemegangnya memasuki negara dengan visa semasa ketibaan.

 

Walaupun kuasa pasport untuk memasuki negara tanpa visa adalah setanding dengan pesaingnya, mereka yang mempunyai pasport UAE boleh memasuki 13 lebih negara dengan visa semasa ketibaan berbanding mereka yang mempunyai pasport Jerman, pasport peringkat kedua.

 

UAE telah mendapat manfaat daripada pelbagai pembaharuan dalam beberapa tahun kebelakangan ini yang telah membawa lebih ramai orang masuk ke negara itu untuk hidup, termasuk menormalkan hubungan dengan Israel dan memperkenalkan visa pekerja jauh. Pemimpinnya telah membuka semula atau menambah baik hubungan diplomatik dan membuat pelaburan besar serta perjanjian perdagangan dengan beberapa negara berbeza.


 

wainuiomata

 


Banyak pembaharuan mobiliti dilakukan dengan begitu cepat berbanding negara EU kerana perbezaan dalam kerajaan mereka.

 

Kesatuan Eropah mengawal kuasa paling banyak untuk mengubah kedudukan mobiliti global kerana ia mewakili semua negara anggota. Akibatnya, perjanjian pengecualian visa baharu dengan Eropah boleh meningkatkan kedudukan sesebuah negara dengan serta-merta. Ini, bagaimanapun, adalah pedang bermata dua, kerana EU adalah jentera berat yang memerlukan konsensus daripada semua negara anggota sebelum bertindak.

 

Oleh itu ia tidak boleh bertindak sepantas dan tegas seperti yang telah dan terus dilakukan oleh UAE.

 

UAE juga telah mengelak daripada memutuskan hubungan perjalanan dengan Rusia dan Belarus berhubung perang di Ukraine, tidak seperti kebanyakan kerajaan Barat, menjadikannya destinasi yang sangat diingini untuk orang dari negara tersebut, terutamanya mereka yang cuba mengelak sekatan. Kemasukan orang yang terhasil telah membawa kepada ledakan hartanah, terutamanya untuk ibu kota komersial dan pelancongan UAE yang megah, Dubai.

 

Dubai sendiri baru-baru ini disenaraikan oleh platform rangkaian InterNations sebagai salah satu daripada lima bandar terbaik dunia sebagai tempat tinggal ekspatriat. Membenarkan kemasukan mudah untuk lebih banyak warganegara biasanya bermakna negara tersebut membalas.

 

UAE telah muncul sebagai persimpangan yang unik antara Timur dan Barat, ekonomi maju dan membangun, dan terbuka kepada semua. Adalah sukar bagi mana-mana negara untuk bersaing dengan kepelbagaian akses ini dan oleh itu tidak menghairankan bahawa Emirati akan mendahului mana-mana indeks pasport.

 

Pasport UAE telah menjadi penting kepada pertumbuhan dan inovasi perniagaan di mana ahli perniagaan, memiliki pasport terkuat di pentas global membuka peluang yang luas dan mewujudkan budaya kepantasan. Kelajuan adalah segala-galanya dalam perniagaan, lebih cepat  lebih baik hasilnya. Emirati boleh melakukan perjalanan dari London ke Tokyo dalam tempoh 24 jam yang memberikan kedudukan yang unik dan mempertajam kelebihan daya saing dalam menjalankan usaha niaga dan francais.

 

Ini menjadikan Emirati sangat bangga dengan UAE. Ia mendorong Emirati untuk menjadi warganegara yang lebih baik dan menyumbang kepada peningkatan ekonomi dan masyarakat UAE.


 

wainuiomata

 


Pemegang pasport Emirati dikira kira-kira 1.5 juta, menurut laporan media tempatan. UAE juga kerap dinamakan sebagai salah satu negara paling selamat di dunia, dengan kadar jenayah yang sangat rendah.

 

Eropah kekal sebagai kohort yang sangat kuat, namun peningkatan pasport dari negara-negara Teluk tidak dapat dinafikan. Hasilnya juga menunjukkan bagaimana beberapa pasport tidak berkembang, seperti UK akibat pilihan politik domestik."

 

Walaupun perang meletus di Eropah dan akibat terhenti perjalanan akibat pandemik COVID-19, negara secara keseluruhan sebenarnya menjadi lebih mesra dan mobiliti global telah meningkat. Mengubah struktur kerja termasuk peningkatan kerja jauh telah membantu meneruskannya.

 

Ramai yang mempertimbangkan untuk menukar perjalanan ke pejabat seumur hidup sebagai nomad digital. Pelaburan yang dibawa oleh pekerja sebegini ke negara tuan rumah sangat menarik kepada banyak negara. Akibatnya dunia telah menyaksikan lonjakan dalam pelaksanaan visa nomad digital di negara-negara di seluruh dunia, dari Thailand ke Estonia.


 

wainuiomata

 


Walaupun dunia terus merasakan gegaran susulan wabak itu, secara mengejutkan, perjalanan tidak pernah menjadi lebih mudah, dengan pertumbuhan stabil dalam kuasa pasport secara menyeluruh, trend yang diramalkan akan berterusan hingga 2023. Menurut metodologinya, hampir setiap pasport di dunia telah menjadi lebih berkuasa dari segi mobilitinya.

 

Begitu pun, saya tetap berbangga dengan pasport Malaysia dan berharap akan terus meningkat dari segi ranking.

 


 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags