Hibiscus Petroleum serah balik permit penerokaan Australia pada 4 Februari 2022 | DagangNews Skip to main content

Hibiscus Petroleum serah balik permit penerokaan Australia pada 4 Februari 2022

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 12 Ogos - Anak syarikat tidak langsung milik penuh Hibiscus Petroleum Berhad, Carnarvon Hibiscus Pty Ltd (CHPL) dan syarikat bersekutunya, 3D Oil Ltd (3D Oil) telah menyerahkan kembali permit carigali VIC/P57 kepada Pentadbir Hakmilik Petroleum Luar Pesisir Nasional Australia (NOPTA) pada 4 Februari 2022.

 

Dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia, Hibiscus Petroleum berkata, aktiviti lapangan telah dijalankan dari akhir 2019 hingga awal 2022 bagi menarik pembawa telaga untuk menggerudi salah satu daripada dua prospek pada 2022/2023 dalam memenuhi program kerja Tahun 4.

 

"Memandangkan aktiviti lapangan tidak berjaya, keputusan telah dibuat untuk memohon menyerahkan permit,” katanya.

 

Syarikat itu berkata, NOPTA telah meluluskan penyerahan permit semalam selepas kelulusan penyerahan itu diterima daripada Pihak Berkuasa Bersama Petroleum Luar Pesisir Komanwel - Victoria pada 4 Ogos 2022.

 

Penyerahan permit akan berkuat kuasa pada hari notis penyerahan diterbitkan dalam Warta Kerajaan Australia.

 

CHPL memegang 55.1% kepentingan langsung dalam permit VIC/P57 manakala anak syarikat milik penuhnya, Gippsland Hibiscus Pty Ltd memegang 20% lagi kepentingan. Baki faedah sebanyak 24.9% dipegang oleh 3D Oil.

 

Pada suku ketiga tahun kewangan berakhir 30 Jun 2022, Petroleum Hibiscus telah merosot sepenuhnya nilai bawaan permit.

 

Akibatnya, tiada kesan kewangan kepada penyata kewangan Hibiscus Petroleum Group selepas kelulusan penyerahan permit. - DagangNews.com