Huawei Malaysia lancar 'Seeds for the Future Alumni Fraternity' bantu pelajar tingkatkan kemahiran digital | DagangNews Skip to main content

Huawei Malaysia lancar 'Seeds for the Future Alumni Fraternity' bantu pelajar tingkatkan kemahiran digital

(Tiga dari kiri) Zhang Zheng Jun dan Datuk Seri Dr. Noraini Ahmad (empat dari kanan) ketika majlis pelancaran Seeds for the Future Alumni Fraternity.
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 23 Jun - Huawei Technologies (Malaysia) Sdn Bhd (Huawei Malaysia) melancarkan Seeds for the Future Alumni Fraternity untuk melibatkan ahli ke rangkaian, pertukaran, pengetahuan dan kuasa pengalaman yang membolehkan anak muda masa kini untuk membentuk masa depan teknologi di negara ini.

 

Di Malaysia, Huawei telah bekerjasama dengan Kementerian Pengajian Tinggi untuk inisiatif Seeds for the Future sejak 2014, program CSR global utama Huawei, untuk membantu pelajar daripada pelbagai universiti di seluruh negara meningkatkan kemahiran digital mereka. 

 

Enam alumni Huawei Seeds for the Future kini bekerja dengan Huawei Malaysia dalam pelbagai jawatan, manakala yang lain bekerja di tempat lain dan ada yang masih melanjutkan pelajaran.

 

Huawei Seeds for the Future Alumni Fraternity telah dilancarkan oleh Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Dr Noraini Ahmad, dan turut dihadiri Naib Presiden Hal Ehwal Awam dan Komunikasi Huawei Asia Pacific, Zhang Zheng Jun. 

 

Majlis tersebut dihadiri 50 ahli alumni dan 16 Naib Canselor serta wakil dari tempatan universiti di seluruh negara.

 

Dr Noraini berkata, kementerian memuji usaha Huawei mempunyai pandangan jauh untuk menubuhkan Huawei Seeds for the Future Alumni Fraternity yang mengukuhkan bahagian penting komitmen syarikat untuk menyediakan platform untuk ahli mengekalkan rangkaian dan kerjasama.

 

“Ia juga menyediakan mereka satu jalan untuk mencapai individu lain yang berfikiran sama serta pemimpin dan pakar dalam bidang tersebut. Penubuhan Huawei Seeds for the Future Alumni Fraternity juga selaras dengan idea pembangunan kepimpinan adalah satu perjalanan yang berterusan dan satu, saya percaya, akan menjadi asas persahabatan yang berpanjangan.

 

“Saya berharap persaudaraan alumni ini akan menjadi sumber rujukan dan inspirasi berterusan untuk anak-anak pemimpin kita dalam menghadapi cabaran masa depan,” katanya sambil menyatakan bahawa Huawei Seeds for the Future telah menyumbang kepada menangani cabaran kebolehpasaran siswazah, satu bidang yang penting kepada kementeriannya.

 

Presiden Future Alumni Fraternity, Oscar Ling pula berkata, program tersebut telah menjadi sebahagian daripada dirinya dan telah mengubah hidupnya.

 

“Pengalaman Huawei Seeds for the Future saya adalah pengalaman yang tidak ternilai. Sebagai pelajar sarjana muda kejuruteraan, saya berpeluang merasai pengalaman teknologi termaju secara langsung dibangunkan oleh Huawei dan lihat bagaimana semua teknologi ini mengubah kehidupan harian kita dan membina dunia yang mempunyai hubungan yang lebih baik.

 

“Saya percaya semua alumni Seeds for The Future boleh bergema dengan pengalaman saya. Selain menyediakan kami dengan peluang untuk belajar daripada syarikat Global Fortune 500 yang terkenal dalam bidang ICT, program ini juga memberi kami peluang untuk mewujudkan rangkaian sosial dan profesional yang kukuh dan membinaikatan persaudaraan yang berkekalan,” katanya. - DagangNews.com