2 anak syarikat MAHB memohon ringkasan penghakiman berhubung tuntutan RM17.74 juta ke atas MYAirline | DagangNews Skip to main content

2 anak syarikat MAHB memohon ringkasan penghakiman berhubung tuntutan RM17.74 juta ke atas MYAirline

KUALA LUMPUR 28 Jun - Dua anak syarikat Malaysia Airports Holdings Bhd sedang memohon ringkasan penghakiman daripada Mahkamah Tinggi terhadap MYAirline Sdn Bhd terhadap tuntutan berjumlah RM17.74 juta ke atas syarikat penerbangan yang bermasalah itu.

 

Tindakan terhadap MYAirline tidak dilaporkan sebelum ini. MYAirline telah berusaha untuk membatalkan bidaan untuk ringkasan penghakiman oleh Malaysia Airports Sdn Bhd (MASB) dan Malaysia Airports Sepang Sdn Bhd (MASSB), yang mana hujahan lisan telah didengar pada Jumaat di hadapan Pesuruhjaya Kehakiman, Gan Techiong.

 

Techiong menetapkan 16 Ogos 2024 bagi memutuskan bidaan MYAirline membatalkan permohonan mereka untuk ringkasan penghakiman. 

 

Jika ditolak, beliau kemudiannya akan memutuskan permohonan MASB dan MASSB untuk ringkasan penghakiman, lapor The Edge.

 

MASB dan MASSB — diwakili oleh Eric Gomez bersama Shannon Rajan dan Katelyn Yeoh dari Tetuan Skrine — telah memohon ringkasan penghakiman pada 11 November 2023 berikutan pernyataan tuntutan yang difailkan terhadap syarikat penerbangan itu sebulan sebelumnya. MYAirline diwakili oleh Nasema Jalaludheen.

 

Gomez, ketika dihubungi The Edge, mengesahkan keputusan prosiding pada 28 jun 2024.

 

Pengendali lapangan terbang berhujah untuk penghakiman ringkas kerana MYAirline tidak memfailkan sebarang pembelaan terhadap saman yang difailkan pada Oktober 2023. 

 

Sementara itu, MYAirline mendakwa perkara itu seharusnya dibawa ke timbang tara di bawah Seksyen 74 dan 78 Akta Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom).

 

MYAirline berhutang dengan MASB RM8.36 juta dan MASSB RM9.1 juta dalam caj perkhidmatan lapangan terbang tertunggak.

 

Caj oleh MASSB dikenakan ke atas syarikat penerbangan itu di KLIA2 Sepang, manakala caj yang dikenakan oleh MASB adalah untuk penggunaan lapan lapangan terbangnya di seluruh negara. 

 

Caj tertunggak termasuk caj daftar masuk, caj aerobridge dan caj pembayaran lewat yang ditanggung sejak Mac 2023.

 

Syarikat penerbangan itu menghentikan operasi pada 12 Oktober 2023.

 

Selain daripada RM17.74 juta yang terhutang, MASB dan MASSB juga menuntut ganti rugi am, faedah dan kos tindakan itu. - DagangNews.com