AmInvestment mulakan liputan ke atas Greatech dengan saranan 'beli', FV RM5.67 sesaham | DagangNews Skip to main content

AmInvestment mulakan liputan ke atas Greatech dengan saranan 'beli', FV RM5.67 sesaham

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 2 April - AmInvestment Bank Research memulakan liputan ke atas Greatech Technology Bhd dengan saranan 'beli' dan harga wajar (FV) RM5.67 sesaham disokong pertumbuhan serta rekod prestasi yang kukuh.

 

Katanya, kumpulan itu merupakan pembekal penyelesaian pembuatan automasi bagi membantu meningkatkan kecekapan barisan pengeluaran dan mempunyai pelanggan di seluruh Amerika Utara, Eropah dan Asia

 

Kumpulan itu juga memanfaatkan rangkaian perniagaannya yang luas bagi menyampaikan rumusan yang dipacu nilai yang disesuaikan dengan keperluan pasaran domestik.

 

"Greatech mempelbagaikan perniagaannya termasuk dalam sektor teknologi hijau, solar fotovoltaik (PV), industri kenderaan elektrik (EV) dan sektor sains hayat.

 

"Kami percaya kumpulan itu akan terus mengembangkan perniagaannya didorong oleh pelancaran produk baharu kepada pelanggan sedia ada, pelanggan baharu yang menyertai segmen e-mobiliti dan sains hayat dan memanfaatkan pelan pengembangan pelanggan bagi menyediakan sistem barisan pengeluaran yang lebih baik," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma penyelidikan itu berkata, buku pesanan tertunggak Greatech pada Februari 2024 berjumlah RM1.05 bilion dengan 70% daripadanya akan diiktiraf pada FY24 manakala bakinya pada FY25.

 

Katanya, kumpulan itu juga juga yakin untuk terus mengembangkan buku pesanannya sepanjang 2024 dan menyasarkan sejumlah RM1.1 bilion pesanan akan diperoleh pada 2024.

 

"Sebahagian besar daripada hasil itu dijangka datang daripada pesanan berulang daripada pelanggan sedia ada dan selebihnya didorong oleh pelancaran produk baharu atau pemerolehan pelanggan baharu dalam segmen e-mobiliti, sains hayat dan automasi semikonduktor," katanya.

 

AmInvestment berkata, kumpulan itu sedang membina kilang keempat, BK4 di Batu Kawan, Pulau Pinang, dengan pelaburan RM230 juta dan ia 

 

Katanya, kilang itu akan dibiayai secara dalaman dan dijangka siap menjelang 1QFY24.

 

"BK4 akan memenuhi keperluan kejuruteraan, pengendalian komponen dan pemasangan terutamanya melibatkan produk berkaitan EV," katanya.- DagangNews.com