AmInvestment semak naik unjuran untung bersih teras Glomac bagi FY24-25 sebanyak 9% dan 8% | DagangNews Skip to main content

AmInvestment semak naik unjuran untung bersih teras Glomac bagi FY24-25 sebanyak 9% dan 8%

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 13 April - AmInvestment Bank Research menyemak naik unjuran untung teras bersih FY24-25 Glomac Berhad sebanyak 9% dan 8% selepas kumpulan itu mengambil alih sepenuhnya Glomac Bina Sdn Bhd.

 

Firma itu berkata, kumpulan itu akan dapat mengiktiraf 100% pendapatan (daripada 51% sebelumnya) daripada Glomac Bina selepas selesainya pemerolehan saham pada suku ketiga 2023.

 

"Selepas pengambilalihan, kami menjangkakan nisbah penggearan bersih FY24 kumpulan meningkat sedikit kepada 0.22x daripada 0.21x dengan pemerolehan akan dibiayai secara dalaman dengan tunai kumpulan sebanyak RM248 juta pada 31 Januari 2023.

 

"Kami menganggap pertimbangan pembelian adalah adil memandangkan ia berharga pada FY24 P/E yang berpatutan sebanyak 5x, dengan purata semasa syarikat pembinaan bermodal lebih kecil," katanya.

 

Terdahulu, kumpulan itu memperoleh 1.37 juta saham untuk baki 49% pegangan yang tidak dimilikinya dalam Glomac Bina daripada Pengerusi Eksekutif kumpulan, Tan Sri Mohamed Mansor Fateh Din dan Mohd. Yasin Loh Abdullah dengan harga RM16.25 juta.

 

Mohamed Mansor, berusia 83 tahun, adalah pemegang saham utama kumpulan dan juga pemegang saham serta pengarah Glomac Bina. 

 

Sementara itu, Mohd Yasin Loh, 65, adalah pemegang saham dan pengarah Glomac Bina.

 

Berikutan kejayaan pemerolehan itu, Glomac Bina akan menjadi anak syarikat milik penuh kumpulan itu.

 

Firma itu berkata, walaupun mengalami kerugian pada 9MFY23 disebabkan oleh projek berterusan yang lebih rendah, mereka menjangkakan pendapatan Glomac Bina akan pulih pada FY24 dengan peningkatan dalam projek masa depan.

 

Pada masa ini, Glomac Bina hanya menjalankan projek pembinaan tanah dalaman untuk kumpulan itu. Melangkah ke hadapan, Glomac Bina merancang untuk mengembangkan perkhidmatan pembinaannya kepada pelanggan luar.

 

"Secara keseluruhan, kami positif terhadap pemerolehan itu kerana Glomac akan dapat memperoleh keuntungan penuh kontrak pembinaan daripada pembangunannya sambil mempunyai pengembangan margin keuntungan bersih yang sederhana sebanyak 2%–3%," katanya.

 

Firma itu mengekalkan saranan 'beli' dengan harga wajar (FV) 38 sen sesaham. - DagangNews.com