Bilangan penumpang Capital A meningkat 11% kepada 15.6 juta pada Q2 | DagangNews Skip to main content

Bilangan penumpang Capital A meningkat 11% kepada 15.6 juta pada Q2

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 26 Julai - Capital A berkata jumlah penumpang yang dibawanya pada 2Q24 meningkat 11% tahun ke tahun (y-o-y) kepada 15.6 juta untuk mengatasi pertumbuhan kapasiti sebanyak 7% kerana permintaan perjalanan serantau kekal berdaya tahan.

 

Faktor beban kumpulan kekal pada rekod 90% pada 2Q24, meningkat dua mata peratusan tahun ke tahun, di belakang peningkatan kapasiti, menurut laporan statistik operasi 2Q.

 

"Laluan ke China dan India adalah antara yang terkuat, dengan faktor muatan tahun-ke-kini yang kukuh sebanyak 91%, berikutan pelaksanaan perjalanan tanpa visa pada akhir 2023 untuk pengembara China dan India," katanya dalam satu kenyataan.

 

Selain itu, kumpulan itu mengalami kadar pertumbuhan yang sama dalam kedua-dua segmen domestik dan antarabangsanya, yang dikatakan menunjukkan pemulihan holistik di seluruh rangkaian AirAsia.

 

Tidak termasuk Kemboja, Capital A berkata bilangan penumpang menghampiri tahap pra-pandemik, dengan pemulihan tahun-setakat ini mencapai 84% daripada angka pra-COVID, melepasi pemulihan kapasiti sebanyak 81%.

 

Menurut kumpulan itu, unit syarikat penerbangan yang terdiri daripada AirAsia Malaysia, AirAsia Thailand, AirAsia Indonesia, AirAsia Filipina dan AirAsia Kemboja telah memulihkan 195 pesawat daripada jumlah 218 pesawatnya, berikutan pengaktifan semula lapan pesawat pada suku tersebut.

 

Dalam segmen perniagaan lain, kumpulan itu berkata Asia Digital Engineering (ADE), penyedia perkhidmatan penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih (MRO), menyaksikan operasi mendapat manfaat yang besar daripada lonjakan aktiviti penerbangan.

 

"Pemeriksaan penyelenggaraan biasanya dilakukan semasa persinggahan berjadual, meningkat sebanyak 22% berbanding tahun sebelumnya dengan lebih 3,000 pemeriksaan diselesaikan pada suku kedua," katanya.

 

Cabang katering Santan mencatatkan peningkatan 6% tahun ke tahun dalam jualan produk dalam penerbangan, mencecah hampir 5.2 juta unit terjual.

 

Teleport, cabang logistik kumpulan itu, terus menunjukkan momentum pertumbuhan merentas segmen kargo dan penyelesaiannya pada suku kedua.

 

 

AA

 

 

Sehubungan itu, segmen kargo mengendalikan lebih 60,000 tan pada suku tersebut, iaitu 33% lebih daripada suku yang sama pada 2023, manakala segmen penyelesaian menghantar lebih 15.3 juta bungkusan, melonjak 215% daripada 2Q23.

 

"Walaupun kapasiti meningkat 11%, kadar penggunaan kapasiti terus meningkat daripada 13% kepada 15%, mencerminkan volum yang sihat, saluran paip hasil dan kecekapan operasi yang lebih baik," katanya.

 

AirAsia Move, yang beralih daripada menjadi aplikasi super yang menawarkan penghantaran barangan runcit dan penghantaran makanan kepada platform perjalanan, menyaksikan pengguna aktif bulanan (MAU) apl itu meningkat 10% tahun ke tahun walaupun penurunan 13% dalam keseluruhan MAU.

 

Sementara itu, aplikasi e-dompet BigPay, melaporkan trend positif dalam pemerolehan pengguna dengan pertumbuhan 10% tahun ke tahun yang stabil dalam pengguna berkad suku tahunan, mencecah 1.55 juta.

 

Pada suku tersebut, aplikasi itu menyaksikan peningkatan 16% tahun ke tahun dalam purata hasil tahunan bagi setiap pengguna (Arpu). - DagangNews.com