Binasat peroleh kontrak RM23.76 juta pasang kabel bawah tanah | DagangNews Skip to main content

Binasat peroleh kontrak RM23.76 juta pasang kabel bawah tanah

Binasat Sdn Bhd menerima kontrak berkaitan kerja-kerja pemasangan kabel bernilai RM23.76 juta.
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 27 Ogos - Binasat Sdn Bhd (BSB), anak syarikat milik penuh Binasat Communications Berhad telah menerima Surat Anugerah pada 27 Ogos 2024 daripada Enertra Sdn Bhd berkaitan dengan kerja-kerja pemasangan kabel bawah tanah (UGC) bernilai RM23.76 juta.

 

Dalam pemakluman kepada Bursa Malaysia, Binasat berkata, kontrak berkenaan melibatkan Projek 132kV UGC Subang DCA - Ara Damansara 1 & 2 bagi Tenaga Nasional Berhad (TNB).

 

"Skop kerja BSB untuk kontrak ini termasuk melaksanakan kerja-kerja pengorekan menegak (HDD) dan potong terbuka, memperbaiki permukaan untuk lubang HDD mengikut keperluan Pihak Berkuasa Tempatan dan  menyediakan semua kepakaran dan kelayakan yang relevan untuk melaksanakan tugas.

 

"Keempat, memastikan keselamatan bahan yang diberikan secara percuma, jika berkenaan, pada setiap masa (termasuk di stor yang dinyatakan, tapak yang dinyatakan, semasa pengangkutan dari stor ke tapak dan lain-lain) daripada sebarang kecurian atau kerosakan sebelum menyerahkan projek kepada TNB," katanya hari ini.

 

Menurut Binasat, kontrak ini akan berkuat kuasa dari tarikh surat penerimaan dan tempoh penyelesaian adalah tujuh ratus tiga puluh (730) hari dari tarikh mula.

 

"Kontrak ini tidak akan memberi kesan material kepada aset bersih dan nisbah kewangan Binasat dan anak-anak syarikatnya (Kumpulan Binasat) untuk tahun kewangan yang berakhir pada 31 Disember 2024 dan dijangka menyumbang secara positif kepada pendapatan Kumpulan Binasat sepanjang tempoh Kontrak.

 

"Risiko-risiko yang mungkin terlibat dalam Kontrak ini adalah sama dengan projek-projek lain yang dilaksanakan oleh Binasat, yang dianggap sebagai risiko operasi biasa," ujarnya. - DagangNews.com