BNM denda Maybank RM4.3 juta, CIMB RM760,000 akibat perkhidmatan e-perbankan tergendala | DagangNews Skip to main content

BNM denda Maybank RM4.3 juta, CIMB RM760,000 akibat perkhidmatan e-perbankan tergendala

KUALA LUMPUR 14 Ogos - Bank Negara Malaysia (BNM) mendenda Malayan Banking Bhd dan CIMB Bank Bhd kerana gangguan perkhidmatan e-perbankan yang berlaku masing-masing pada Jun 2024 dan April 2024.

 

Dalam notis berasingan yang disiarkan di laman webnya, BNM berkata, Maybank didenda RM4.3 juta untuk masa berhenti yang tidak dirancang manakala CIMB didenda RM760,000, pada 29 Julai 2024.

 

Antara 1 Jun 2023 dan 31 Mei 2024, Platform Perbankan Mudah Alih Serantau Maybank dan aplikasi MAE mengalami beberapa masa henti yang tidak dirancang yang menyebabkan gangguan berpanjangan dalam beberapa perkhidmatan perbankan dengan pelanggan dan rakan niaga.

 

 

"Setelah menyiasat punca yang membawa kepada insiden itu, didapati ketidakpatuhan Maybank berpunca daripada ketidakupayaannya untuk pulih dengan berkesan dan segera daripada gangguan sistem yang tidak dijangka, yang memberi kesan teruk kepada pengalaman mengantaramukakan perkhidmatan perbankan dalam talian untuk pelanggan dan rakan niaganya.

 

"Langkah Maybank untuk mengukuhkan lagi aplikasi dan daya tahan infrastrukturnya seperti yang diperlukan oleh BNM juga tidak lengkap pada masa kejadian yang menghalang kesan pemulihan," kata BNM.

 

Pelanggan CIMB sebaliknya mengalami gangguan perkhidmatan yang berpanjangan pada 8 dan 9 April 2024, yang menjejaskan saluran e-perbankan, Mesin Juruwang Automatik (ATM), serta kad debit dan kad kredit.

 

ARTIKEL BERKAITAN: CIMB terus melabur dalam teknologi, kukuhkan daya tahan operasi bagi memenuhi keperluan pelanggan


BNM berkata, ketidakpatuhan CIMB adalah disebabkan kelewatan dalam pelaksanaan proses tindak balas dan pemulihannya, yang menangguhkan pemulihan sistem yang terganggu dan memberi kesan kepada ketersediaan perkhidmatan perbankan penting untuk pelanggan dan rakan niaganya.

 

Menurut BNM, institusi kewangan mesti memastikan sistem kritikal mereka yang berkaitan direka bentuk untuk ketersediaan tinggi, khususnya masa henti terkumpul tidak dirancang yang menjejaskan antara muka pengguna mestilah tidak melebihi empat jam pada asas 12 bulan; dan masa berhenti maksimum yang boleh diterima selama 120 minit setiap kejadian.

 

BNM berkata, Maybank sejak itu telah mengambil tindakan yang perlu untuk menangani jurang sebagai sebahagian daripada pelaburan infrastruktur beberapa tahunnya untuk mengelakkan ketidakpatuhan masa depan.

 

Kata bank pusat itu, CIMB, sebaliknya, telah melaksanakan tindakan pemulihan yang diperlukan, termasuk meningkatkan fungsi pemantauan infrastruktur IT masa nyatanya untuk meningkatkan keupayaan pemulihan dan mencegah ketidakpatuhan masa depan.

 

CIMB dalam satu kenyataan hari ini berkata ia menerima keputusan BNM dan kesal dengan masa tidak terancang sistem kritikalnya, yang memberi kesan kepada pelanggan dan rakan niaga dalam menjalankan transaksi perbankan mereka.

 

"Kami mengakui bahawa kami perlu berusaha untuk melakukan yang lebih baik. Bank telah melabur dan akan terus melabur dalam teknologi, sistem dan proses untuk mengukuhkan daya tahannya dan memastikan infrastruktur pelanggannya yang kritikal dapat melayani dan memenuhi keperluan pelanggannya sama sekali. kali," katanya.

 

Maybank membayar denda itu pada 8 Ogos 2024, manakala CIMB membayarnya pada 12 Ogos 2024.

 

"BNM menjangkakan semua institusi kewangan mengekalkan tahap daya tahan teknologi yang tinggi terhadap gangguan operasi bagi memastikan ketersediaan berterusan perkhidmatan kewangan penting. 

 

"BNM tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan penyeliaan dan penguatkuasaan yang sewajarnya jika institusi kewangan gagal mencapai jangkaan kawal selia," katanya. - DagangNews.com