BNM naikkan lagi OPR sebanyak 25 mata asas kepada 2.75% | DagangNews Skip to main content

BNM naikkan lagi OPR sebanyak 25 mata asas kepada 2.75%

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 3 Nov - Bank Negara Malaysia (BNM) dalam mesyuarat Jawatankuasa Dasar Monetari (MPC) hari ini memutuskan untuk menaikkan Kadar Dasar Semalaman (OPR) sebanyak 25 mata asas atau 0.25% kepada 2.75%.

 

Kadar itu yang menjadi penanda aras pinjaman dan simpanan itu menyaksikan kadar siling dan lantai koridor OPR juga meningkat masing-masing kepada 3.00% dan 2.50%.

 

Kenaikan itu yang keempat berturut-turut tahun ini selepas BNM menaikkan OPR sebanyak 25 mata asas kepada 2.50% pada September 2022.

 

Selepas mengambil kira prospek pertumbuhan positif yang berterusan untuk ekonomi Malaysia, MPC memutuskan untuk melaraskan lagi tahap akomodatif monetari.

 

Pelarasan itu juga akan menguruskan risiko terlebih dahulu permintaan yang berlebihan terhadap tekanan harga yang konsisten dengan penentukuran semula tetapan dasar monetari yang mengimbangi risiko kepada inflasi domestik dan pertumbuhan yang mampan.

 

"Pada tahap OPR semasa, pendirian dasar monetari kekal akomodatif dan menyokong pertumbuhan ekonomi.

 

"MPC akan terus menilai keadaan yang berubah-ubah dan kesannya terhadap prospek keseluruhan inflasi dan pertumbuhan domestik

 

"Sebarang pelarasan kepada tetapan dasar monetari pada masa hadapan akan terus dilakukan secara terukur dan beransur-ansur, memastikan dasar monetari kekal akomodatif untuk menyokong pertumbuhan ekonomi yang mampan dalam persekitaran kestabilan harga," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Selaras dengan penilaian awal, inflasi berkemungkinan memuncak pada 3QFY22 dan dijangka menjadi sederhana selepas itu, walaupun kekal tinggi.
 

Inflasi asas, seperti yang diukur oleh inflasi teras, diunjurkan kepada purata lebih hampir kepada hujung atas julat ramalan 2.0% - 3.0% pada 2022, dengan purata 2.7% tahun setakat ini, memandangkan beberapa tekanan harga yang didorong oleh permintaan di tengah-tengah peningkatan yang tinggi. 

 

"Melangkah ke 2023, inflasi teras dijangka kekal tinggi dengan tekanan permintaan dan kos, serta sebarang perubahan pada langkah dasar domestik," katanya.

 

Bagi ekonomi Malaysia, petunjuk terkini menunjukkan bahawa aktiviti ekonomi terus mengukuh pada suku ketiga, didorong terutamanya oleh permintaan domestik yang teguh.

 

"Melangkah ke hadapan, walaupun dalam persekitaran global yang mencabar, domestik permintaan akan kekal sebagai pemacu utama pertumbuhan dan perbelanjaan isi rumah akan terus disokong oleh peningkatan dalam keadaan pasaran buruh dan prospek pendapatan.

 

"Kehadiran pelancong telah meningkat berikutan pembukaan semula sempadan antarabangsa dan akan mengangkat lagi sektor berkaitan pelancongan," katanya.

 

Bagaimanapun, permintaan luar dijangka menjadi sederhana berikutan pertumbuhan global yang perlahan dan walaupun berlaku ketidaktentuan pasaran kewangan serta tukara asing global, ia dilihat tidak akan menjejaskan pertumbuhan ekonomi Malaysia.

 

Institusi kewangan juga terus beroperasi dengan modal yang kukuh dan penampan kecairan bagi memastikan pengantaraan kewangan kekal menyokong perkembangan ekonomi. - DagangNews.com