Boustead pertimbang jual syarikat perladangan | DagangNews Skip to main content

Boustead pertimbang jual syarikat perladangan

Kilang memproses sawit milik Boustead di Trong, Perak. Gambar Boustead Holdings.

 

KUALA LUMPUR 7 Julai - Boustead Holdings Bhd sedang mempertimbangkan pilihan bagi anak syarikat perladangan sawit tersenarainya, termasuk penjualan, kata individu yang mempunyai pengetahuan mengenai perkara berkenaan.

 

Syarikat induk Boustead Plantations Bhd itu sedang bekerjasama dengan satu penasihat berhubung potensi pilihan terbabit, kata individu terbabit yang meminta tidak dinamakan kerana maklumat adalah sulit.

 

Satu rancangan akan dilaksanakan segera dalam beberapa minggu akan datang, kata sumber kepada Bloomberg.

 

Syarikat pegangan itu, yang memiliki 57.4% anak syarikat berkenaan, boleh menjual atau memajak ladang terbabit kepada pihak ketiga, kata individu berkenaan.

 

Satu lagi pilihan adalah menjual ladang individu secara berasingan, kata salah satu sumber.

 

Saham Boustead melonjak setinggi 5.3% susulan laporan Bloomberg News, paras antara hari tertingginya dalam tempoh seminggu.

 

Saham Boustead Plantations meningkat setinggi 1.8 peratus, membolehkan nilai pasarannya mencecah RM1.3 bilion.

 

Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), pemegang saham majoriti Boustead Holdings, memiliki 12.1 peratus unit perladangan berkenaan, menurut data dikumpulkan oleh Bloomberg.

 

Pertimbangan masih dibuat dan Boustead boleh menentukan untuk tidak meneruskan penjualan, kata sumber itu.

 

Boustead tidak mempunyai rancangan segera untuk mengurangkan kepentingannya dalam Boustead Plantations, kata jurucakapnya sebagai menjawab pertanyaan Bloomberg News.

 

Boustead Plantations adalah penyumbang teras prestasi Boustead, namun ia sentiasa berusaha merungkai nilai di dalam kumpulan, kata sumber.

 

Potensi penjualan berlaku ketika Boustead cuma membina semula syarikat di tengah-tengah kesukaran yang dicetuskan oleh pandemik COVID-19, termasuk hutang berjumlah hampir RM7.5 bilion, menurut penyata perolehan bagi suku berakhir 31 Mac.

 

Sahamnya menjunam pada Februari selepas LTAT mengumumkan ia tidak akan meneruskan cadangan menjadikan Boustead syarikat persendirian, memetik cabaran ekonomi daripada pandemik.

 

Pelan penstrukturan oleh antara konglomerat tertua Malaysia itu yang bermula sejak 1828, termasuk rancangan untuk melupuskan beberapa aset bukan strategik.

 

Boustead Plantations memiliki dan memajak sejumlah 48 estet ladang sawit dan 10 kilang minyak sawit di Malaysia, menurut laman webnya.

 

Simpanan tanahnya merangkumi lebih daripada 98,200 hektar, yang mana 79,400 hektar digunakan bagi penanaman sawit.

 

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Boustead Plantations, Ibrahim Abdul Majid meletak jawatan untuk menyertai Boustead, menurut makluman di Bursa Malaysia pada Selasa.

 

Ibrahim akan mengetuai inisiatif teknologi perladangan dan inovasi syarikat itu.- DagangNews.com