Bursa Carbon Exchange bakal mengadakan lelongan sijil RE sulung pada 25 Jun 2024 | DagangNews Skip to main content

Bursa Carbon Exchange bakal mengadakan lelongan sijil RE sulung pada 25 Jun 2024

Bursa Carbon Exchange (BCX) dilancarkan pada 9 Disember 2022. - Gambar fail
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 18 April - Bursa Carbon Exchange (BCX) milik penuh Bursa Malaysia Bhd akan mengadakan lelongan sulung sijil tenaga boleh diperbaharui (REC) pada 25 Jun untuk menyokong pelan peralihan tenaga Malaysia dan aspirasi sifar bersih korporat.

 

RKM dikeluarkan apabila satu megawatt-jam (MWj) tenaga elektrik dijana dan dihantar ke grid elektrik daripada sumber tenaga boleh diperbaharui (RE).

 

Dengan memperoleh REC, perniagaan memastikan bahawa tenaga elektrik yang mereka gunakan datang daripada sumber yang boleh diperbaharui.

 

REC dalam lelongan ini akan dibekalkan oleh Sarawak Energy Bhd, melalui loji kuasa hidro Murum 944MWnya, dan dikeluarkan di bawah I-REC Standard, badan standard yang diiktiraf di peringkat global, menurut pengendali bursa itu.

 

 

wainuiomata

 

 

“Lelongan ini menandakan satu langkah penting ke arah peralihan BCX menjadi pertukaran produk sehenti, patuh Syariah, pelbagai persekitaran,” kata Bursa Malaysia dalam satu kenyataan hari ini.

 

“REC ialah tawaran produk baharu oleh BCX, yang mula-mula mula membolehkan perdagangan kredit karbon pada September 2023.

 

"Ini menggariskan kemajuan Bursa Malaysia sebagai bursa berbilang aset dalam menunjukkan akses kepada dan mewujudkan peluang baharu untuk pasaran melalui jenis aset tambahan kelas, pelaburan dan pilihan perdagangan,” tambahnya.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia Datuk Muhamad Umar Swift berkata pengendali bursa itu terus memainkan peranan penting dalam membolehkan pelaksanaan dasar dan projek utama negara melalui pasaran modal.

 

"REC akan menyokong Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Nasional (NETR) Malaysia yang menyasarkan untuk meningkatkan kapasiti tenaga boleh diperbaharui negara dengan ketara," katanya.

 

“Dalam beberapa bulan selepas memulakan perdagangan karbon, kami telah cepat mengembangkan tawaran BCX untuk menawarkan satu lagi produk pelengkap dalam bentuk REC. Kedua-dua produk alam sekitar ini akan menyediakan pilihan korporat Malaysia apabila memperuntukkan modal untuk pembiayaan tindakan iklim,” tambahnya.

 

Menurut laman web BCX, lelongan itu akan diadakan selama dua sesi pada 25 Jun, dengan volum minimum 1,000 REC, dengan bidaan tambahan minimum satu REC.

 

Entiti yang ingin mengambil bahagian dalam lelongan mesti menjadi peserta BCX yang diluluskan. - DagangNews.com