CI Holdings beli tanah, kilang dan bangunan pejabat di Pasir Gudang berharga RM33.8 juta | DagangNews Skip to main content

CI Holdings beli tanah, kilang dan bangunan pejabat di Pasir Gudang berharga RM33.8 juta

KUALA LUMPUR 29 Okt - CI Holdings Bhd menerusi anak syarikat tidak langsungnya, membeli tanah perindustrian seluas 6.6 ekar bersama kilang dua tingkat dan bangunan pejabat di Pasir Gudang, Johor dengan harga RM33.8 juta.

 

Palmtop Vegeoil Products Sdn Bhd, anak syarikat tidak langsung yang 60% dimiliki CI Holdings, juga membeli tangki simpanan, jentera dan kelengkapan lain pada harga RM3.3 juta.

 

Pembelian tanah dan aset lain adalah perlu untuk jangkaan pertumbuhan dalam perniagaan dan pengeluaran dalaman pada tahun-tahun akan datang, kata CI Holdings dalam pemakluman di Bursa Malaysia.

 

Langkah itu juga dijangka mengurangkan pengehadan ruang, membolehkan penyeliaan dan kawalan kualiti yang lebih baik, mengurangkan pergantungan kepada pembungkus tol pihak ketiga, dan meningkatkan kecekapan, tambah pengeluar minyak makan itu.

 

CI Holdings berkata tanah dan bangunan itu diambil alih daripada Sanjung Nuri Sdn Bhd, dan aset lain daripada Togo Greenland Sdn Bhd.

 

Pembelian hartanah dan aset lain akan dibiayai oleh dana yang dijana secara dalaman, kata kumpulan itu.

 

Ia menambah bahawa pembelian itu akan meningkatkan kecekapan operasi perniagaan berterusan Palmtop dan memenuhi keperluan untuk memusatkan lokasi pengeluarannya ke satu tempat.

 

Datuk Seri Johari Abdul Ghan
    Datuk Seri Johari Abdul Ghani

 


Datuk Seri Johari Abdul Ghani merupakan pengerusi bukan eksekutif bukan bebas syarikat ini yang secara umumnya terlibat di dalam pengeluaran produk dan perkhidmatan konsumer. 

 

Harga saham CI Holdings berakhir satu sen atau 0.36% lebih tinggi pada RM2.81 pada Jumaat, menjadikan kumpulan itu permodalan pasaran RM455.2 juta. - DagangNews.com